Læsemotor: Nyt forskningsbaseret læremiddel til læseundervisning

Forsker har udviklet et nyt, interaktivt undervisningsmateriale, der hjælper begynderlæserne på vej. "Læsemotor" hedder det.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Læsemotor" - det er navnet på en nyt digitalt undervisningsmiddel, som lektor ved Center for Anvendt Skoleforskning, UC Lillebælt, Stig Toke Gissel har udviklet sammen med lærere og forlaget Clio Online.

Måske kan du bruge det i din læseundervisning i indskolingen. Du kan gå ind på Clio Onlines digitale læringsportal 'Danskfaget Indskoling' og prøve det af i en måned, gratis (se mere ved at klikke under EKSTRA i spalten her ved siden af).

"Læsemotoren" er forskningsbaseret. Stig Toke Gissel har udviklet læremidlet under sit ph.d.-studie om læseundervisning.

Hans hovedspørgsmål var: Kan et digitalt læremiddel, der kombinerer en helhedsorienteret læsedidaktik med undervisning i relevante sproglige enheder og mønstre, gøre læseundervisningen mere effektiv for elever i indskolingen?

"Jeg ville finde ud af, om vi med digitale læremidler kan gøre læseundervisningen i indskolingen anderledes, så eleverne kan blive sikre afkodere samtidig med, at de læser ukendte tekster", siger Stig Toke Gissel.

Testede en prototype

Testede en prototype

Stig Toke Gissel konstruerede derfor en prototype, som han testede systematisk i den daglige læseundervisning i en række 2. klasser, og svaret er: Ja, eleverne bliver hurtigere bedre til at læse og forstå tekster.

"Jeg kunne se, at eleverne brugte 'Læsemotoren' på måder, der styrkede både forståelse og afkodning", fortæller Stig Toke Gissel.

En nøglefunktion ved Læsemotoren er, at den stilladserer elevernes læsning, så alle elever i en klasse kan læse den samme tekst, blot med forskellig støtte, forklarer Stig Toke Gissel.

Samtidig støtter læremidlet eleverne i at læse ukendte tekster, som de selv skal afkode og forstå, tilføjer han.

Hjælper både svage og stærke læsere

Hjælper både svage og stærke læsere

Efter afprøvningen af den oprindelige prototype har Clio Online og Stig Toke Gissel udformet den endelige "Læsemotor" i tæt samarbejde med lærere.

Ideen er, at "Læsemotoren" skal støtte eleverne i at læse ukendte tekster, som de selv skal afkode og forstå på forskellige trin, forklarer forlaget.

Trindelingen gør, at de mere sikre læsere udfordres, imens de mere usikre læsere får stillads under læsning, selv om de læser den samme tekst, fortæller forlaget.

Der findes både aktiviteter, forløb og årsplaner i "Læsemotoren".

Stig Toke Gissel skal forsvare sin ph.d.-afhandling  i sensommeren, hvor han vil fremlægge sine endelige forskningsresultater.

Powered by Labrador CMS