Det vil være tåbeligt at fjerne skærmene i skolen for at få børn til at læse mere, mener Simon Skov Fougt.

Pirls-forsker: Udfordringen er elevernes skærmbrug i fritiden - ikke i skolen

Publiceret Senest opdateret

Digitale løsninger må nedprioriteres og litteraturen opprioriteres i skolerne.

Sådan lød reaktionen fra kulturminister Jakob Engel-Schmidt på de skuffende danske resultater i den internationale læseundersøgelse Pirls.

Men det er skærmtiden i fritiden - ikke i skolen - der er problemet, lyder det fra forskeren i spidsen for den danske del af Pirls, Simon Skov Fougt, i et debatindlæg i Altinget.

"Det vil rent ud sagt være umådeligt tåbeligt at fjerne skærmene fra skolen, for skolen skal netop klæde eleverne på til at være en del af det omgivende samfund, og her spiller digitalisering en enorm rolle", skriver han.

Altinget.dk: DPU-lektor: Kulturministeren manipulerer i debatten om skærme og dårlige læseresultater