Første skridt mod nye centre

Lærerhøjskolens pædagogiske konsulenter frygter forringelser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre lovforslag om CVU, Centre for Videregående Uddannelser, DPU, Danmarks Pædagogiske Universitet, og MVU, de mellemlange videregående uddannelser, blev fremsat i Folketinget den 2. februar. Lovforslagene imødekommer i nogen grad Danmarks Lærerforenings ønsker, idet grunduddannelsen nu kan opkvalificeres, så den bliver til en bachelorgrad på samme måde, som man ser det andre steder i verden.

'Det har vi kæmpet for i ti år, så det glæder os', siger DLF-konsulent Thomas Seeberg.

Han glæder sig også over, at loven sikrer en bedre forbindelse til den pædagogiske forskning.

'Og så har det stor betydning for os, at der er meget opmærksomhed på efteruddannelsen, og at der er sket en præcisering af betingelserne for Danmarks Pædagogiske Universitets overdragelse af ansvaret for efter- og videreuddannelserne til CVU'erne. Det betyder, at DLH-ekspertisen (Danmarks Lærerhøjskole) kan holdes ved lige i overgangsperioden', siger han.

Thomas Seeberg beklager dog, at de meget velfungerende landsdækkende netværk, der er mellem Danmarks Lærerhøjskoles afdelinger i dag, ikke systematisk er sikret, når CVU'erne bliver en realitet. De er ikke nævnt i lovforslaget, og selv om der ikke er noget, der forbyder dem at fortsætte, burde der have været afsat penge, så man sikrede deres fortsatte drift, siger han.

'Hvis man vil holde på de dygtige folk over hele landet, er det også vigtigt, at CVU'erne skaber nogle gode karrieretilbud lokalt. Ellers risikerer man, at de dygtigste folk hellere vil til København, fordi der er bedre forskningsmuligheder på det Pædagogiske Universitet'.

En af undervisningsministerens begrundelser for ændringen er netop at sikre nogle gode uddannelsesmuligheder andre steder end i de fire universitetsbyer, som hovedparten af de unge føler sig tiltrukket af.

'Og så savner vi, at arbejdsgivere og arbejdstagere på undervisningsområdet får en sikrere placering i CVU'ernes bestyrelser. Som det er lagt frem, risikerer vi, at seminarieejerne får DLH's afdelinger foræret til spotpris', siger Thomas Seeberg.

Allerede inden lovforslaget var fremsat, sagde Venstres politiske ordfører, Hanne Severinsen, i en pressemeddelelse, at hun frygter, at reformen tværtimod vil kvæle de mindre seminarier.

De tre lovforslag kan læses i deres helhed på Undervisningsministeriets hjemmeside: www.uvm.dk.

Åbent brev

De pædagogiske konsulenter ved Danmarks Lærerhøjskoles ni afdelinger frygter, at lovforslagene, hvis de bliver vedtaget, forringer lærernes efteruddannelse. Derfor har de i et åbent brev til undervisningsministeren opfordret hende til at sørge for at sikre en ensartet kvalitet for alle efteruddannelserne.

De pædagogiske konsulenter er især bekymrede for, at den pædagogiske forskning ikke længere finder sted lokalt, men samles på det nye pædagogiske universitet, der erstatter Danmarks Lærerhøjskole, Danmarks Pædagogiske Institut og Danmarks Pædagoghøjskole.

'Vi frygter, at det betyder uens kvantitet og kvalitet i de enkelte regioners efter- og videreuddannelsesmuligheder', siger pædagogisk konsulent i Aalborg, Cecilie Falkenberg.

Hun mener, at kombinationen forskning og undervisning er vigtig, så teori og praksis hænger sammen. Det gør de i dag, fordi forskere og almindelige lærere sidder ved samme bord. Hun frygter også, at det bliver sværere for centrene at trække på de bedste forskere og undervisere, når de bliver samlet i København. Der vil opstå både praktiske og økonomiske forhindringer, vurderer hun.

I dag er det sådan, at efteruddannelserne har samme kvalitet overalt i landet. Det mener hun bliver svært at sikre i fremtiden. Hun tror heller ikke, at alle specialer vil blive udbudt på alle centrene.

De pædagogiske konsulenter frygter også, at deres landsdækkende netværk forsvinder, når efteruddannelsesinstitutionerne kommer i konkurrence med hinanden.

For de fastansatte forskere kan lovændringen også have personlige konsekvenser, da deres jobindhold enten forsvinder eller flyttes til Danmarks Pædagogiske Universitet, hvor al forskningen samles.

'Vi håber, der bliver selvstændige bestyrelser for efteruddannelsesdelen. Det vil være en garant for, at nogen fortsat interesserer sig for efteruddannelserne', siger Cecilie Falkenberg.

Over 90 procent af lærernes efteruddannelse finder i dag sted på Danmarks Lærerhøjskole, men under tre procent af undervisningen forestås af seminarielærere.

Hele brevet til undervisningsminister Margrethe Vestager kan læses på www.folkeskolen.dlf.dk.

Powered by Labrador CMS