Anmeldelse

Hæfter giver hjælp til forældresamarbejde

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aktive medspillere

At påvirke og medvirke til elevernes læring beskrives overbevisende og klart, så både forældre og skole konstruktivt kan anvende indholdet i et aktivt samarbejde. Her nås meget længere end til fordums "Fagenes fest", hvor faglærerne på skift udfyldte forældremødet. Begge parter er professionelle med hver deres roller og betragtes dermed som ligeværdige. Et væld af samtale- og aktivitetsideer præsenteres, og alle forældre vil kunne være med. Dog burde en splidskabende formulering på side 27 - lærerne burde uddannes meget grundigere . - være undladt.

Kaare Øster

Hjemmearbejde

Hæftet tager udgangspunkt i Fælles Mål og andre bestemmelser, men her kommer vi så langt rundt, at det må være svært for udenforstående at hænge med. Som det påpeges, er forældre absolut ikke nogen homogen gruppe. Forfatteren forsøger derefter, efter min mening uden at skabe klarhed, at redegøre for skolens evalueringsformer. En indviklet og stærkt omdiskuteret problematik, hvor forældre efter min mening ikke behøver at forholde sig til hele spektret. Herefter redegøres for lektielæsning og forældrenes støtte til denne. Der gives gode tips om frugtbare måder at hjælpe sine børn på, og der fortælles om initiativer med lektiecaféer. Disse ting må være nyttig viden for målgruppen.

Karen Porsborg Nielsen

Dansk

Hæftet har gode forslag til, hvordan forældre og bedsteforældre kan inddrages i tværfaglige forløb, og hvordan de kan støtte barnet i danskfaglige aktiviteter, uden at de behøver at lege skole. De kan i stedet benytte sig af enhver lejlighed til at få barnet til at skrive indkøbslister, læse historier for dem, diskutere med dem, så man fremmer deres mundtlige udtryk, og meget mere. Hæftet er fagligt velfunderet og velskrevet, men i et stilleje, der kun kan læses af nogle af forældrene. Det kræver derfor en stor formidlingsindsats, hvis det skal bruges ved et almindeligt forældremøde.

Tonny Hansen

Matematik

Man kan ikke overvurdere den betydning, samtalen med eleven har for indlæring af matematik og for forståelse af matematiske begreber. Det er et af hæftets bærende temaer. Der er mange eksempler på samtaler om matematiske problemstillinger, og på hvordan man kan føre dem med et barn i skolen eller i hjemmet.Samtidig understreges, at der til spørgsmål af matematisk art kan være flere svar og flere måder at løse en opgave på, og det er vigtigt for lærere og forældre gennem samtalen at arbejde med barnets løsningsstrategier. Indlæringsfasen er faktisk vigtigere end det konkrete resultat.Lars EngrafEngelskForfatterne er erfarne sprogfolk, der starter med at redegøre for engelskfagets store betydning i verden af i dag og børns forskellige forudsætninger. Herefter bliver lovens bestemmelser forklaret, og det fremstilles, på hvilke måder evaluering foregår, idet både testning, logbøger, portefølje og frie opgaver begrundes og sættes ind i en undervisningsmæssig sammenhæng. Der gives en optimistisk og begrundet redegørelse for, hvordan undervisningen kan blive endnu bedre. Her spiller forældrenes aktive støtte en stor rolle. De får nogle meget konkrete og kompetente bud på, hvordan det kan lade sig gøre uden at lægge et ubehageligt pres på barnet.´

Karen Porsborg Nielsen

Naturfag

Her fortælles om brug af forskellige læringsstile, oplevelses- og forundringsaspektet vægtes, og en række gode, faglige eksempler illustrerer de moderne skolefag i modsætning til tidligere tiders skole. Teksten afsætter tydelige spor fra tre forskellige forfattere. Og indholdet, der strækkes lige fra natur/teknik i 1. til prøvefag på de ældste, kan for de ikke-naturfagstrænede forældre forekomme flagrende og indforstået. Et par fejlagtige overskrifter skaber forvirring om, hvorvidt biologi og geografi er på skemaet i 9. klasse eller ej.

Kaare Øster

Praktisk-musiske fag

Hvis man ikke selv interesserer sig for musik, skal man øve sig i at tale positivt om det, lyder opfordringen til forældrene. Det er nok lettere sagt end gjort, og jeg tvivler på, at man som forælder i længden kan simulere interesseret, hvis man slæber børnene med til musikbegivenheder, man strengt taget ikke selv gider. Men naturligvis bør forældre vide, hvad de kan forvente, at eleverne beskæftiger sig med i de seks fag. Det er fint beskrevet, om end lidt læseplansagtigt i stilen.

Tonny Hansen