Blaagaard/KDAS: Pædagoger styrker lærernes kompetencer

Lærerstuderende på Blaagaard/KDAS får faglig sparring og nye input fra pædagogstuderende. Samarbejdet skal sikre, at de studerende er bedst muligt klædt på til de udfordringer, der venter dem, når de er færdiguddannede.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På professionshøjskolen UCC sidder lærer- og pædagogstuderende i samme lokale, når de to uger om året udveksler tanker og idéer om professionsbegrebet samt inklusion og eksklusion. Målet er at ruste de studerende bedst muligt til de problemstillinger, de støder på, når de er færdiguddannet.

"Lærere og pædagoger arbejder oftere sammen. Derfor er det en god idé, at de har nogenlunde samme forståelser af, hvad for eksempel læring og udvikling er for en størrelse. Når de har haft et forløb sammen på studiet, så har de studerende en idé om, hvordan de kan bruge hinandens teorier og værktøjer, når de om få år skal gøre brug af deres praktiske erfaring og teoretiske viden i den virkelige verden", siger uddannelseschef på læreruddannelsen Blaagaard/KDAS, Tove Hvid, til folkeskolen.dk.

Gensidig gavn

Samarbejdet mellem lærer og pædagog kan for eksempel være, når pædagogen skal bruge sine kompetencer som supplement til lærerens i folkeskolen eller læreren og pædagogen skal samarbejde om indskolingen.

Tove Hvid forklarer, at læreruddannelsen har rigtig mange didaktiske begreber, som pædagoguddannelsen kan have godt af. Omvendt kan de lærerstuderende især lære noget af de pædagogstuderende, når det kommer til relationskompetencer.

"Fra læreruddannelsens perspektiv er det en rigtig god idé at samarbejde med pædagoguddannelsen, når der skal fokus på relationskompetencer. Det er netop en af pædagoguddannelsens kernekompetencer. De lærerstuderende kan have gavn af noget af den pædagoguddannelsens faglighed på det område", siger Tove Hvid.

Hun fortæller, at de studerende giver udtryk for, at de gerne vil have mere af lignende samarbejde, da de har fået større forståelse og respekt for hinandens professioner.