Anmeldelse

Sex, hævn og video

Hævnporno og sexmobning – hvordan undgår vi det?

“Sex, hævn og video – om børn og unges deling af intimt billedmateriale” handler om hævnporno, mobning og shaming. Den forsøger at afklare, hvad disse fænomener indebærer, og giver mange gode bud på, hvad vi som voksne kan gøre, og hvordan vi som lærere kan undervise i digital dannelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er hårrejsende at læse Emma Holtens beretning om, hvordan hun en dag vågnede til ikke at kunne komme ind på sin mail eller Facebook, fordi den var blevet hacket, og intime billeder var blevet delt sammen med hendes private adresse og telefonnummer. Hendes indbakke var fyldt med hadefulde beskeder om, at hun var en klam luder og burde blive voldtaget. Beskederne fortsatte med at komme i årevis.

Fakta:

Titel: Sex, hævn og video

Pris: 199,95

Sider: 112

Forlag: Turbine Forlaget

Bogen her er skrevet af kompetente bidragydere, heriblandt Emma Holten, Thordis Elva med flere, som hver især giver deres indblik i kulturen og deres bud på løsninger. Dens indhold er førstehåndserfaringer fra de allermest kompetente mennesker, der arbejder med det her felt.

Hævnporno – eller porno uden samtykke – er videredeling af private, intime fotos, uden at man har fået lov til det af billedernes ejer. Det er et problem, som griber om sig, og som politiet p.t. står magtesløse over for. Det samme gælder shaming eller digital sexmobning, som det hedder på dansk, hvor unges seksuelle adfærd og rygte er omdrejningspunktet for ondsindet sladder og mobning. Derfor er det fuldstændig altafgørende, at vi som lærere træder til og sætter emnerne på skoleskemaet på en kvalificeret måde.

En af de mange gode forslag til undervisningen er, at det er vigtigt at undgå flertalsmisforståelser. Det vil sige den tendens, der sker, når der kommer en opfattelse af, at sådan gør alle da. Man har gode erfaringer med at eliminere flertalsmisforståelser i forhold til undervisning i blandt andet brug af alkohol. Det er påvist, at mange unge tror, at alle deler intime billeder online, selvom det kun er 6,6 procent, der har delt et intimt billede af sig selv, og kun 3,7 procent, der har delt andres billeder.

Det er også en gennemgående pointe, at det er vigtigt ikke at give skylden til den person, der bliver offer for porno uden samtykke eller shaming. Blandt andre Emma Holten pointerer, at det er en type forbrydelse, det er umuligt at beskytte sig imod, da billeder delt uden samtykke også kan være taget af én uden ens eget vidende eller endda billedmanipulerede.

Men netetik og digital dannelse bør være en del af seksualundervisningen og er en del af skolens dannelsesansvar, fremhæver flere bidragydere. Det er bydende nødvendigt at starte på tidligt, da børn helt ned til 12-årsalderen kan være ofre for porno uden samtykke eller shaming.

Det er vigtigt at tale med eleverne om det, også selvom man ikke selv ved så meget om sociale medier. Det handler om dannelse generelt, og der har voksne større viden. De har behov for at lære almindelige mellemmenneskelige spilleregler, og det kan lærerne hjælpe dem med. Det handler om at facilitere elevernes viden om sociale medier og tilføje de ekstra lag, der er nødvendige.

Nu mangler bare næste skridt; at bogen læses grundigt og omsættes til konkrete undervisningsforløb ude på skolerne. Sæt i gang!

Powered by Labrador CMS