Tal højt om ensomhed i klassen

Karin Villadsens elev fortalte på landsdækkende tv om sin ensomhed. Hun gik i gang med at hjælpe ham tilbage i klassens fællesskab.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I efteråret så Karin Villadsen sin elev Kevin tone frem på TV2 Nyhederne og fortælle om sin ensomhed. At han tilbragte eftermiddagene alene på sofaen, mens han ventede på, at hans mor kom hjem klokken fem, og at han følte sig helt usynlig blandt sine klassekammerater.

»Jeg var slet ikke klar over, at han havde det sådan«, fortæller Karin Villadsen, som er Kevins klasselærer på Sophieskolen i Nykøbing Falster. »Men hvis han følte sig ensom, så var det sådan. Så måtte vi gøre noget ved det«.

Karin Villadsen har altid været optaget af at skabe trivsel i de klasser, hun har med at gøre. En af de metoder, hun ofte bruger, er at hive problemet frem i lyset og tale om det. Med hele klassen. Det gjorde hun også denne gang. Hun viste klassen nyhedsindslaget med Kevin, og de talte sammen om Kevins følelse af ensomhed. Så blev der arrangeret legeaftaler for Kevin, og alle var mere opmærksomme på at inddrage ham. Desuden var Karin Villadsen opmærksom på at italesætte over for Kevin, når hans klassekammerater søgte hans selskab.

»Min metode er at sige tingene højt og få talt om det svære med klassen«, fortæller Karin Villadsen. »Det tager selvfølgelig tid, og nogle gange tænker jeg bagefter, at 'ups, nu nåede vi ikke at få læst historien', eller hvad jeg nu havde planlagt. Men det er vigtigt at prioritere trivslen i klassen«.

En anden ting, hun håber på, er at kunne bruge tid og resurser på at få et godt skole-hjem-samarbejde op at stå.

»Der er desværre en tendens til, at en del forældre ikke kommer til sociale arrangementer på skolen, mens andre kommer hver gang. Tidligere kom de fleste, og det er rigtig ærgerligt, at det har udviklet sig sådan, at mange nu ikke deltager«, fortæller hun.

»Derfor vil jeg bede om at få timer til at komme ud og besøge eleverne i hjemmet. Forældresamarbejdet er så vigtigt for elevernes trivsel, og det giver så meget mening at have en fornemmelse for elevernes baggrund«.

Powered by Labrador CMS