Mange klasser har en klassesnap - men ofte ved lærerne ikke, hvad der sker på den, siger formand for Danske Skoleelever Thea Enevoldsen.

Råd til lærerne: Spørg hvad der sker på 'klassesnappen'

Under ti procent af eleverne føler, at lærerne interesserer sig for deres digitale liv. Unge har brug for, at lærerne tør hjælpe dem, lyder det for formand for Medierådet for Børn og Unge Stine Liv Johansen. Læs elevernes gode råd til lærerne her.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Medierådet for Børn og Unge har undersøgt skolebørns liv med digitale medier i skolen og hjemmet. Under ti procent af eleverne mener, at deres lærer interesserer sig for deres digitale liv.

"Det er ikke sikkert, de har ret. Det kan være, lærerne står derude og vil hjælpe. Men eleverne opdager ikke, at lærerne interesserede sig for det", siger Stine Liv Johansen.

"Børn og unge mangler relevante voksne. Voksne, som ved noget om det her, som tør sætte deres viden i spil, og som kan hjælpe eleverne med deres trivsel og relationer i hverdagen. Men også når der er krænkende billeder og mobning og så videre. Det er der, vi kan se, at de mangler voksne".

Uddannelsesdebatten: Lærerne skal tage ansvar for elevernes digitale dannelse

Eleverne skal lære digital dannelse

Hun understreger, at det lige nu brænder rigtig meget på i skolen. For ligesom at eleverne ikke bare bliver sendt ud i trafikken uden at have lært om færdselsreglerne i et tempo, der giver mening for dem, bør det samme være tilfældet for internettet, mener Stine Liv Johansen:

"Er man fire-fem år - er det mand stå, grøn mand gå. Er man 8 til 9 år, så er det på med cykelhjelmen og først som 18 årig får man kørekort".

I dag er det mest, når der opstår sager om hævnporno eller hurtcore, hvor gerningsmænd nedgør og ydmyger ofre mod deres vilje, at der ifølge Stine Liv Johansen for alvor bliver sat fokus på den digitale dannelse.

I stedet før man forfølge en tilgang, hvor man leger den digitale dannelse frem, mener hun.

"Den digitale dannelse skabes i relation med andre. Man kan ikke danne sig alene, man gør det i relation til andre. Vi har haft en tendens til at fokusere på digitale kompetencer som er komplet til den enkelte. Vi skal også se på, hvordan man gør det i relation til andre".

Sådan lærer du dine elever digital dannelse

Elevernes råd til lærerne

Formand for Danske Skoleelever Thea Enevoldsen mener også, at det er vigtigt, at lærerne blander sig i elevernes digitale liv.

"Men det er ikke kun i de situationer, når det er gået helt galt. Det er vigtigt, at vi har snakken, når en elev bliver smidt ud af klassesnappen. Eller at eleverne kan gå til en lærer, når de kan se på snappen, at alle i klassen var til fest i går, men de ikke selv var inviteret. De voksne skal hjælpe med at tage ansvar for vores digitale liv", lyder det fra elevformanden.

Hun mener, at lærerne har et andet ansvar end forældrene for, at eleverne opnår tilstrækkelig digital dannelse.

"Når folk spørger, hvorfor er det ikke forældrene, så er det meget enkelt, fordi forældrene ikke kan. De har ikke de didaktiske muligheder, som lærerne har. Men kommunerne skal også prioritere det, så der bliver tid til det på den enkelte skole", siger hun.

Hun har to råd til de voksne. Det første lyder:

"Det her er noget, er påvirker eleverne ekstremt konkret. Vi vil virkelig gerne have værktøjerne, så sæt tid af til det. Lad os få klassens time, så klasselæreren kan spørge, hvad der egentlig på den der klassesnap".

Det andet råd er, at lærerne godt kan, selv om de ikke tror det.

"Gør det løbende og ikke først, når der er sket et tilfælde af digital mobning eller hævnporno. Jeg tror ikke, der er nogen, der føler, at de har helt tag på det digitale, men man behøver ikke at opfinde den digitale tallerken."

"Det handler om demokratisk dannelse. Det er det samme, som når vi snakker om at være gode kammerater i 3. klasse. Nu skal vi bare snakke om det på det digitale".

Powered by Labrador CMS