GroBotter kan lånes via CFU. Her undersøger en gruppe, hvordan deres planter har det.

Lån en GroBot – minidrivhus med programmering

Et lukket økosystem, hvor eleverne kan dyrke afgrøder under kontrollerede forhold i klassen – kaldet en GroBot – kan bookes via CFU. Det er DTU Fødevareinstituttet, der har udviklet dem, og Københavns Professionshøjskole har udviklet læremidler til dem.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne kan bestemme lys, vand og næring til planterne og dyrke samme planter under forskellige forhold for at se, hvad der fungerer bedst.

GroBotterne er udviklet til projektet Ha(c)k Dit Grønt. Nordea-fonden har støttet projektet med ca. 5 millioner kroner.

"Vi har villet skabe et kreativt læringsunivers, der kombinerer teknologi og programmering med grøntsager og sundhed i engagerende fællesskaber, der skaber interesse og forståelse for rejsen fra jord til bord og giver de unge interesse for måltider, mad og sundhed på en anderledes måde", fortæller projektleder og seniorforsker ved DTU Fødevareinstituttet Rikke Andersen i en pressemeddelelse.

Tinderhøj Skole i Rødovre har været med i en pilottest.

"Eleverne synes, det er spændende at kode, og det er en god måde at få koblet teori med praksis. De skal ikke bare kode for at kode, men kan se, at det har en direkte betydning for planterne, hvordan de koder", fortæller lærer Kristian Milsted.

Han fremhæver, at læringsuniverset har givet skolens naturfagslærere mulighed for at slå to fluer med ét smæk ved at undervise i sundhed gennem brug af teknologi i stedet for at arbejde med de to emner separat.

Bachelorer: Engineering i fysik/kemi kan understøtte elevers alsidige udvikling