Anmeldelse

Det blå guld

Gratis guld

Målrettet og gratis materiale til det fællesfaglige fokusområde ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det blå guld" består af et elevhæfte, en lærervejledning og et website. Hvis man ikke behøver den fysiske udgave, kan pdf’er hentes gratis på aarhusvand.dk/detblåguld. På websitet har man mulighed for at hente hæfterne – der er ikke yderligere funktionalitet.

Fakta:

Titel: Det blå guld

Forfatter: Ole Haubo Christensen

Sider: 35/22

Serie: Elevhæfte/lærervejledning

Forlag: Aarhusvand

Elevhæftet fungerer som en øjenåbner og indgang til fokusområdet. Eleverne får forskellige vinkler på arbejdet med drikkevandsforsyning i fremtiden, og indholdet bredes ud, så de bedre er i stand til at udarbejde en problemformulering. Hæftet spænder vidt fra vands religiøse betydning over FN’s klimamål til emnet ”Fra lort til strøm”. Billeder og modeller er lige til målgruppen - overskuelige, relevante og enkle – dejligt. Hæftet indeholder også syv forsøg med udmærkede beskrivelser. Det er naturligvis ikke nok til at udtømme emnet, men en kærkommen ekstra inspiration. Elevhæftet vil være letfordøjeligt for størstedelen af eleverne.

Lærervejledningen kobler ikke bare indholdet i elevhæftet til Fælles Mål, men tager skridtet videre og har givet forslag til en række håndgribelige læringsmål. Der er også forslag til konkrete problemstillinger og arbejdsspørgsmål. Den del er prima.
Resten af vejledningen følger slavisk elevhæftets afsnit og giver lidt ekstra viden og idéer til underviseren. Det er specielt rart, hvis ikke man lige har kompetence i alle tre fagområder.

Rigtig mange steder i elevhæftet er der link til videoer eller simuleringer – så det giver rigtig god mening at have hæftet elektronisk frem for i papirform. Samlet set er der ingen grund til ikke at tilbyde sine elever hæftet her som en del af det fællesfaglige fokusområde.

Nu mangler vi bare nogle gode hæfter til de fem andre fællesfaglige fokusområder.