Pigerne fra børnehaveklassen viser bogstavet O frem, der er lavet af ting fra Vestre Skoles udearealer. Aktiviteten er en del af et otte ugers forløb, hvor eleverne lærer hele alfabetet.

Leg har fået bogstaverne til at sidde i skabet

De seneste to år har børnehaveklassen klaret sig enormt godt i sprogvurderingerne på Vestre Skole. Det skyldes, at lærerne har givet deres undervisningsforløb om alfabetet en makeover, så forløbet er blevet legende.

Publiceret

Der er opstået en særlig positiv fortælling i lokalområdet om Vestre Skole i Grindsted i Billund Kommune. 

Det blev tydeligt, da der i efteråret både dukkede en god håndfuld forældre fra andre skoledistrikter og forældre med børn på lokale privatskoler op til skolens introaften.

Flere af forældrene fortalte, at de havde hørt, at børnehaveklasseeleverne hurtigt blev rigtig gode til bogstaverne.

”Det var dejligt at opleve, at der bliver talt godt om os ude i byen. I hverdagen hører vi ikke så meget om, hvordan vores undervisning bliver modtaget”, siger børnehaveklasseleder Karina Jensen.

Og det er ikke kun blandt forældrene i Billund og omegn, at der snakkes om Vestre Skole. Elevernes resultater kan ses sort på hvidt i kommunens sprogvurderinger, som Folkeskolen har fået lov til at se. 

Her ligger Vestre Skole for andet år i top blandt kommunens skoler. Og i år er der ingen elever, som har behov for en særlig indsats i forhold til deres før-skriftlige færdigheder.

De gode resultater skyldes et forløb, som børnehaveklasselederne kalder "Kaptajn Karlsen sejler på bogstav- og dyrejagt". Det er Karina Jensen helt sikker på.

”Vi er tre børnehaveklasseledere på skolen og er alle vilde med forløbet. Det skaber så meget begejstring blandt eleverne og har gjort det sjovere for os at gå på arbejde”, lyder det fra den erfarne børnehaveklasseleder. 

Gav forløb en makeover efter 5 lege-elementer

Kaptajn Karlsen er ikke en ny opfindelse på Vestre Skole. I mange år har børnehaveklasselederne brugt bøgerne og opgavesættene i starten af skoleåret, når eleverne skal have bogstaverne på plads.

Her lærer eleverne bogstaverne ved at hæfte deres lyd til forskellige dyr. For eksempel møder eleverne Aben Anton og Slangen Sussi.

Men sidste skoleår fik Kaptajn Karlsen en makeover. Ligesom resten af skolerne i Billund Kommune, blev Vestre Skole en del af kommunens store Playful Learning-satsning, hvor undervisningen skal tilrettelægges efter principperne bag legende læring. Pengene til Playful Learning projektet stammer fra Lego Fonden.

På Vestre Skole har man især lænet sig op ad en Playful Learning-blomst, der består af fem elementer, som skal være til stede i undervisningen, for at den kan kendetegnes som legende: Begejstring, mening, aktiv deltagelse, eksperimentering og social involvering.

Det betød, at Karina Jensen og kollegaerne skulle i gang med at gentænke undervisningen.

”Vi kunne se, at vores undervisning nok var for stillesiddende i forhold til, hvad der blev lagt op til i Playful Learning-projektet. Derudover tænkte vi også meget over, hvordan vi kunne involvere eleverne og gøre undervisningen spændende. Vores erfaring var, at de ofte havde svært ved at modtage den læring, vi kom med”. 

 Se eleverne fra børnehaveklassen selv fortælle om alfabetforløbet:

Nogle dage i værkstederne er ekstra særlige

Karina Jensen og resten af holdet i børnehaveklassen valgte, at de i langt højere grad ville arbejde sammen om undervisningen. I stedet for at stå i hver deres klasse, samlede de børnene på kryds og tværs på forskellige værksteder.

”Dagene startede med, at eleverne var i deres egne klasser. Vi sang to forskellige sange om det bogstav, vi skulle lære i dag og sad med nogle små skriftlige opgaver. Derefter startede vi på værkstederne”, siger Karina Jensen.

På værkstederne har der både været kreative opgaver, hvor eleverne for eksempel har klippet og klistret deres egen Aben Anton. 

Karina Jensen har stået for mange af de aktive værksteder udenfor, hvor eleverne for eksempel har skulle løbe hen til det rigtige bogstav, som Karina tegnede på asfalten.

Nogle dage i værkstederne har været helt særlige. Da eleverne skulle lære om Ø, gik de i køkkenet og lavede øllebrød. Da eleverne kom til O, kom de på orienteringsløb, hvor de skulle finde alle O’erne på skolen. 

Og da alle vokalerne sad i skabet, holdt eleverne rød fest, hvor de fik røde pølser, rød lagkage og røde peberfrugter.

Nu underviser lærerne i det, de er gode til

Værkstedsundervisningen har gjort undervisningen langt mere kreativ i forhold til tidligere. Det har gjort dagene meget sjovere for Karina Jensen og hendes kollegaer.

”Jeg tror, at vores begejstring smitter af på eleverne. De kan mærke, at vi brænder for det, vi laver”, siger hun.

”Vi spiller også i langt højere grad på hinandens styrker i værkstedsundervisningen. Jeg har kollegaer, som er rigtig gode til at sidde og være kreative med eleverne. Selv kan jeg bedst lide at være udenfor og bevæge mig med eleverne. Og så planlægger vi ud fra det. Det giver også en langt større ejerskabsfornemmelse over undervisningen”. 

Kort tid giver større koncentration

En anden stor fordel ved værkstedsundervisningen er, at hver børnehaveklasseleder har færre elever ad gangen. 

Under værkstederne er der tre børnehaveklasseledere og to pædagoger til stede i undervisningen. Det gør det muligt at have helt ned til 15 elever i hver gruppe eller være to voksne til en større børneflok.

”Det giver rigtig meget, at man kan komme tættere på eleverne. Derudover har vi også en pædagog, som er god til at bruge ekstra tid med de børn, der har svært ved bogstaverne”, siger Karina Jensen.

Et vigtigt element ved værkstederne er også, at de ikke er særlig lange. Hver gruppe har 25 minutter ved hvert værksted, inden de skal videre til det næste.

”De er her ikke ret længe, men de fordyber sig meget mere i opgaverne. Vi har lært, at der hurtigt skal ske noget nyt, når man er fem eller seks år gammel”, siger Karina Jensen.