Lærer til lærer

‘Frk. Ignoras tårn’

Tværfagligt samarbejde ml. dansk og billedkunst. Ide til deling.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ide til deling

Tværfagligt samarbejde ml. dansk og billedkunst.

‘Frk. Ignoras tårn’ .

Formater fra 2D til 3D.

Materialer:

A2 hvidt karton

A3 sort tegnekardus

Tegneredskaber

Sorte optegningstudser

Saks

Akvarelfarvekridt

Akvarelpensler

Rengjorte syltetøjsglas til vand

Låg (diameter 20 cm) som skabelon til taget

Lim flydende/limpistol/god limstift eller malertape

Eleverne læser og arbejder med historien om Frk. Ignora af Katrine Marie Guldager.

I billedkunst arbejder vi med Ignoras vandtårn.

Sådan gjorde 3c:

Fælles snak om begreberne 2D/flade og 3D/rumlighed.

Hvad betyder det, at noget er i 2D og i 3D.

Arbejdet startes i 2D, hvor hver elev starter med at tegne, med blyant, sin egen version af frk. Ignoras vandtårn på et stykke hvidt A2-karton. Der tegnes døre, vinduer, balkon og frk. Ignora, derudover kan eleven vælge hvad mere, der kan være med på tegningen fx katte.

Derefter farvelægges tegningen med akvarelfarvekridt, som vi kalder “tryllefarver” fordi efter der er farvelagt med farvekridtet, males der ovenpå med vand, hvor så farvekridtet opløses og derved kommer et akvarel-udtryk frem. Denne proces oplever mange elever i indskolingen meget overraskende og fortryllende.

Snak med eleverne om, hvordan de kan skabe effekter med farverne fx dybde bag balkonen øverst på vandtårnet, hvis farven der, har en anden nuance.

Når malingen er hel tør, optegnes blyantstregen med sort tuds.

Nu er frk. Ignoras tårn klar til at blive til 3D. Papiret rulles på den lange led til et højt rør, nu samles de to lange sider, enten med maletape eller lim/limpistol (husk sikkerhed ved brug af limpistol).

Rul evt. A2-kartonet om en flaske eller et plakatrør, det gør det nemmere at tape/lime papiret sammen. Flasken/plakatrøret trækkes ud af papiret, når A2-kartonet er samlet.

Vandtårnets tag.

Find et låg på ca. 20 cm i diameter. Brug låget som en skabelon, når cirklen til taget tegnes. Vi brugte sort A3 tegnekardus. Klip cirklen ud, klip desuden et klip ind til midten (radius).

Fold klippet i papircirklen lidt ind over hinanden og lim sammen, nu er taget klar.

Kom lim på A2 kartonrørets top/kant og læg forsigtigt taget på. Lad limen tørrer.

Nu er frk. Ignoras vandtårn færdig.

Snak med eleverne om, hvilken virkning/effekt det kan have for tegningen at rulle det flade A2-karton til et højt rør.