Bachelorprojekt

Tydelige mål motiverer eleverne

Det øger elevernes motivation for matematik, at de ved, hvorfor de skal arbejde med noget, og hvad det faglige mål er, skriver Anne Damgaard og Malene Lyager i deres bachelorprojekt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi lever i en foranderlig verden, hvor skoleelevers viden hele tiden skal ses i en ny kontekst, og hvor deres motivation for at lære bliver essentiel for at kunne følge med. Derfor er det vigtigt, at det vi uddanner eleverne til, ikke nødvendigvis er det der venter dem, når de kommer ud af skolen. »Vi må derfor bygge vores antagelser og formodninger om, hvad der bliver relevant at kunne, ud fra de tendenser, man ser i samfundet nu«, skriver Malene Lyager Laursen og Anne Sofie Damgaard Jensen i deres fælles professionsbachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Jelling ved UC Lillebælt. »Ved at implementere disse syn i arbejdet med matematik er det vores opfattelse, at det bliver nemmere at forberede eleverne, skriver de og opstiller følgende problemformulering: »Hvordan kan man øge elevernes motivation i matematikundervisningen, således at eleverne har større mulighed for at opnå en faglig forståelse? Og kan elektroniske hjælpemidler bidrage til at øge elevernes motivation samt forståelse?« Der er bestemmelser, som skal opfyldes og tages hensyn til i den daglige undervisning, og som den enkelte lærer til enhver tid er nødt til at tage højde for i sin planlægning af undervisningen, siger Malene Lyager. Det er for eksempel krav om prøver og test, opnåelse af trinmål, fagets formål og skolens generelle formål. Alt det må den enkelte lærer forholde sig til, og inden for disse rammer må man så forsøge at inddrage egne perspektiver. Spørgsmålet er så, om det er muligt at øge elevernes motivation inden for de disse formelle rammer, siger hun. Hvis man som lærer lægger meget vægt på motivationen hos eleverne, kan man være usikker på, om der bliver tid nok til at opnå trinmål og dermed tilstrækkelig faglig forståelse, mener Malene Lyager. »Man kan forstille sig, at man som lærer bliver nødt til at gå på kompromis med forståelsen og motivationen i undervisningen, da man bliver nødt til at nå alle trinmål og gøre eleverne klar til deres afgangsprøve,« skriver hun og nævner "teaching to the test". Man kan dog argumentere for, at ved blot at opfylde nogle af bestemmelserne, er man allerede tættere på at indfri ønsket om for eksempel øget motivation, da man ved at have fokus på folkeskolens formål om lyst til at lære mere implicit er i gang med at implementere motivationsaspekter i sin undervisning, mener hun. På samme måde kan man argumentere for, at man, ved at arbejde for trinmålene, arbejder med elevernes forståelse. »I vores analyse påpeger vi, at elevernes motivation til tider har et negativt motiv for at arbejde med matematik, eksempelvis i forhold til lektier. Vi nævner blandt andet, at motivation skabt ved ikke at få lektier for, ikke nødvendigvis er hensigtsmæssig i forhold til opnåelse af forståelse,« skriver Malene Lyager. Efter at være gået i dybden med Hans Vejleskovs motivationsformer og John Deweys syn på motivation, kan vi konstatere, at der er flere aspekter, som kan være med til at øge motivationen hos eleverne, men det er ikke alle motivationsformer, der giver større mulighed for at opnå faglig forståelse hos eleverne, siger Anne Damgaard. »Vi kan dog konstatere, at de fire naturlige interesser - Vygotskys og Piagets tanker om, hvordan læring med forståelse er muligt - hænger godt sammen, da netop kommunikation, social interaktion, nysgerrighed med videre er noget, de alle lægger vægt på - både i forhold til forståelse og motivation,« og det betyder at øget motivation hos eleverne kan give mulighed for opnåelse af faglig forståelse, skriver hun. Lærerens rolle har stor betydning for, om der skabes øget motivationen hos eleverne, men der er vigtigt, at huske, at det er forskelligt fra elev til elev, hvad der kan motivere. Det er derfor vigtigt, at læreren har fokus på »den didaktiske kontrakt,« så der ikke bliver tvivl om, hvilke forventninger der er i undervisningen, og så eleverne ved, hvordan de skal arbejde, og at formålet med det er at skabe faglig forståelse, understreger Anne Damgaard. Men udviklingen går ikke altid kun fra motivationen til faglig forståelse, den kan også gå fra øget forståelse til motivation, når elever oplever, at det matematiske arbejde giver mening, siger hun. I arbejdet med elektroniske hjælpemidler er det vigtigt, at eleverne bliver bevidste om, hvornår det er hensigtsmæssigt at bruge hjælpemidlet, og hvornår hjælpemidlet tvært imod begrænser arbejdet, siger Anne Damgaard. »Et hjælpemiddel først er et hjælpemiddel, når det er implementeret i undervisningen, og eleverne har de fornødne kompetencer til at håndtere det,« skriver hun. »I arbejdet med dyscalculatoren konkluderer vi, at motivation kan øges, når eleverne arbejder med et redskab, som de har interesse for og kendskab til på forhånd. Dog ser vi også, at den største motivationsfaktor ved dyscalculatoren er, at eleverne få mulighed for at arbejde med matematik på en anden måde. Samtidig får de skabt sig en faglig forståelse, som kan være med til at øge deres motivation, da de oplever, at den kan være med til at øge deres mulighed for deltagelse.« Se hele professionsbachelorprojektet til højre under EKSTRA: Motivation og forståelse i matematikundervisningen

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Powered by Labrador CMS