Dobbelt bachelor-prisvinder: Intet blev, som jeg havde planlagt fra starten

En af sidste års vindere på Lærerprofession.dk delte her til formiddag sine overvejelser om og bedste tip til en god bacheloropgave på Lærfest i Aarhus.

Publiceret

"Mit bedste råd er helt klart: spar med nogen undervejs. Nogle gange er det den mindste kommentar, som gør, at man kommer videre".

Ordene er Jennifer Webers. Hun er nyuddannet lærer og vinder af Folkeskolens formidlingspris 2021 for sit bachelorprojekt om oplevelsesorienteret litteraturundervisning. Hun fortalte torsdag på Lærfest i Aarhus om den snørklede vej i mål. Det, der endte som hendes afgangsprojekt, startede nemlig som en modulopgave på andet år, hvor hun oplevede at eleverne reagerede utroligt positivt på en oplevelsesorienteret tilgang til litteraturen.

"Det arbejdede jeg så videre med efterfølgende, både i mine praktikforløb og som lærervikar", fortalte Jennifer Weber ved et oplæg arrangeret af fagbladet Folkeskolen og Lærerprofession.dk. Foruden formidlingsprisen vandt hun også tredjeprisen i hovedkonkurrencen om sidste års bedste bachelorprojekter.

"Så da jeg nåede frem til at skulle skrive bachelor, havde jeg en hel masse data, men ingen ramme at sætte dem ind i. Det var sparring fra mit netværk, som gjorde, at jeg turde vende min arbejdsproces om, starte med indholdet og så sætte resten på bagefter".

Jennifer Weber rådede desuden de fremmødte lærerstuderende og deres vejledere til at følge deres interesse, når de skal vælge enme til afgangsprojektet.

"Tænk gerne over det allerede tidligt i jeres uddannelse. Mærk efter, hvad der trækker i jer og dyrk det. Og når I så går i gang med at skrive, så prøv at slippe målet lidt og se hvor processen fører jer hen"