"Jeg tror ikke på, at den gennemsnitlige tilfredshed nogensinde kommer i toppen af skalaen. Uanset om Aula så kunne lave kaffe og svejse under vand”, lød det fra adm. direktør i Kombit Kristian Vengsgaard på pressemødet om den hidtil største undersøgelse af brugertilfredsheden på Aula.

Stor undersøgelse afslører markante forskelle i forældre og læreres oplevelse af Aula

Lærerne er i højere grad end forældrene gode til at holde den gode tone på Aula, oplever i højere grad mængden af beskeder som passende - og vil langt hellere have lukket for platformen om aftenen.

Publiceret Senest opdateret

Hele syv gange blev Aula nævnt i statsminister Mette Frederiksens tale, da Folketinget i oktober tog hul på et nye folketingsår. Blandt andet sagde hun, at ”det er fristende bare at afskaffe Aula”.

Det noterede man sig i firmaet bag skole-hjem-platformen, Kombit, der satte gang i den hidtil største brugertilfredshedsundersøgelse, som blev præsenteret ved et pressemøde tirsdag eftermiddag.

”Vi vil gerne være med til at udbygge samtalen mellem lærere, forældre, pædagoger og alle andre om, hvordan Aula skal bruges. Undersøgelsen skal ses som en videreførelse af det”, lød det fra administrerende direktør i Kombit Kristian Vengsgaard.

Brugerundersøgelsen er den syvende i rækken. Og mens Kombit tidligere har spurgt et par tusind brugere, har 400.000 denne gang fået spørgeskemaet. Heraf har 27.000 svaret.

Og så fokuserer den nye undersøgelse i særlig grad på mængden af beskeder og den tone, kommunikationen foregår i.

Her er der store forskelle på lærernes, skoleledernes og forældrenes oplevelse. Mens 39 procent af lærerne mener, der er for mange eller alt for mange beskeder i Aula, gør det sig gældende for 46 procent af forældrene. Topscorerne i skoleregi er skolelederne med 49 procent.

Syv procent af forældrene mener, de får for få eller alt for få beskeder. De svarmuligheder er der ingen lærere, der har benyttet sig af. Samlet set vurderer en fjerdedel af alle Aula-brugere, at de får for meget information i Aula.

Lærerne taler pænt på Aula

En ting er mængden af beskeder. Noget andet er tonen, den foregår i. Også her er der stor forskel på forældrenes og personalets oplevelse.

78 procent af forældrene oplever aldrig, at lærere og pædagoger bruger en unødig hård og konfliktoptrappende tone. 9 procent svarer nogle gange eller ofte.

”De professionelle er gode til ikke at lade sig rive med, men få talt godt om tingene”, lød det fra Kristian Vengsgaard.

Når det kommer til beskeder fra andre forældre, oplever seks ud af ti aldrig, at tonen er for hård, mens 13 procent mener, det ofte eller nogle gange er tilfældet. 8 procent af forældrene medgiver, at de selv har brugt en unødig hård eller konfliktoptrappende tone.

Spørger man lærerne er det til gengæld 29 procent, der nogle gange eller ofte oplever en hård tone i beskederne fra forældrene til skolen, og 43 procent der oplever den i beskeder forældre i mellem. For skolelederne lyder tallene henholdsvis på 51 og 58 procent.

Endelig er der det, der bliver kommunikeret om. 

Her viser det sig ikke så overraskende, at de forældre, der har let ved at danne sig et overblik over ugeplaner, opgaver og lektier er mest tilfredse med Aula.

Og så oplever forældrene oftere, at beskeder fra skoleledelsen er irrelevante end dem, der kommer fra det pædagogiske personale.

”Man vil gerne have beskeder fra skolen, men helst dem der handler direkte om eleverne. Ikke så meget beskeder om, at der skal lægges nyt tag”, lød det fra Kristian Vengsgaard.

For lærerne hænger tilfredsheden i høj grad sammen med, om man bruger platformen til at kommunikere om elevernes faglige udvikling eller alene om planlægning og trivsel.

97 procent af lærerne bruger Aula til at svare på beskeder fra forældrene. Kun 38 procent skriver ud om elevernes faglige udvikling.

Forældrene kender ikke til retningslinjer

I undersøgelsen er der spurgt ind til, om skolerne har retningslinjer for brugen af Aula. Også her adskiller lærerne og forældrenes svar sig markant.

82 procent af forældrene svarer, at de ikke er bekendte med retningslinjer for brug af platformen på deres børn skole. Kun otte procent kender til nedskrevne retningslinjer.

Omvendt er det 55 procent af medarbejderne, der har været med til at drøfte retningslinjer, og 18 procent er bekendt med nedskrevne af slagsen.

”Det er nogle ret vilde tal, synes jeg. Der kommer hele tiden nye forældre til, så drøftelser af retningslinjer skal være en kontinuerlig proces. Det er ikke noget, man skal gøre én gang, men hvert år”, lød det fra Kristian Vengsgaard.

Også når det kommer til forskellige forslag til at reducere mængden af information i Aula adskiller forældrene og lærerne sig markant fra hinanden. Seks ud af ti lærerne ser gerne, at der lukkes for muligheden for at skrive beskeder efter klokken 20 eller tidligere. Kun hver femte forældre synes, det er en god ide.

Et andet løsningsforslag lyder at lukke for, at man får en notifikation ved en ny besked i bestemte tidsrum. Det mener 44 procent af lærerne er en god ide, mens andelen af forældre er langt lavere.

”Forældrene er ret klare. De tænker Aula på linje med andre typer at kommunikationsplatforme. De vil have informationen, når de har tid og lyst til at kigge på den. Lærerne synes i højere grad, det er en god ide at holde lukket”, lød det fra Kristian Vengsgaard.

Lokale løsninger bliver dyre

På spørgsmålet om det ikke bør være en lokal beslutning, om Aula for eksempel skal lukkes på bestemte tidspunkter, lød svaret fra Kombit-direktøren, at der ikke er noget teknisk til hinder for sådan en løsning:

”Men det bliver sværere at supportere og kommunikere om Aula, når der er mange lokale forskelle. Nogle gange hjælper brugere hinanden på tværs af kommunegrænser, og det vil også blive sværere. Og så er jeg nødt til at sige, at det i sidste ende også koster penge, hver gang man skal lave en lokal løsning på en stor platform”.

I undersøgelsen er der blevet spurgt til, om eventuelle nye løsninger ville kunne forberede brugeroplevelsen i Aula. Nemlig hvis beskederne blev kategoriseret, hvis afsender blev markeret med farver eller hvis notfikationer bliver grupperet. De forslag finder opbakning hos cirka hver fjerde medarbejder og en omkring en tredjedel af forældre.

Der er dog ikke blevet spurgt til tilfredsheden med de eksisterende funktioner i Aula eller de funktioner, der fremgik af de oprindelige kravsspecifikationer, men endnu ikke er en del af Aula.

Søgefunktionen i beskeder volder typisk udfordringer for lærerne, mens sms-notifikationer, kalendersynkronisering med eksterne mailsystemer og mulighed for at lave infotavler er funktioner, der fremgik af den oprindelige tilslutningskontrakt, men enten stadig mangler eller er blevet tilføjet løbende.

”Vi har siden Aula blev sat i drift brugt rigtig meget energi på at forbedre søgningen. Men det er altså svært at gøre rigtig godt, åbenbart. Vi har ikke givet op, og vi bruger mange kræfter på det”, lød det fra Kristian Vengsgaard.

”Vi er ikke gået baglæns og spurgt til, om man stadigvæk savner ting, der blev aftalt for fire år siden. Vi har et tæt samarbejde med kommunerne om Aula gennem både en faggruppe og en styregruppe, hvor vi træffer fælles beslutninger om, hvilken retning Aula skal tage. Derfor bliver den drøftelse løbende taget. Men vi har ikke spurgt brugerne i denne undersøgelse”.

"Alle kan ikke blive helt tilfredse"

Når det kommer til en samlet vurdering af Aula på en skala fra 1 til 5 er lærerne og forældrene dog nogenlunde enige.

Alt i alt vurderer forældrene i gennemsnit tilfredsheden med Aula til 3,0. Medarbejderne lander på 3,1.

Fra Kombit-direktørens perspektiv vidner undersøgelsen om, at det store flertal er nogenlunde tilfredse, mens mindre grupper er enten meget begejstrede eller meget utilfredse.

”Der er ikke mange, der løber rundt med armene over hovedet og tænker ’nej, hvor er det fedt at være på Aula'. Omvendt er gruppen af meget utilfredse heller ikke stor. Og det er nok svært ikke at have en stor spredning, når man har så mange brugere”, sagde han.

Men han understregede også, at han ikke synes, at kritikken af Aula er unfair – heller ikke når den kommer fra statsministeren.

”Når vi leverer en løsning, der fylder så meget for så mange mennesker, så skal vi stå på tæer. Men undersøgelsen kan måske være med til at nuancere debatten lidt. Og få den til at handle om, hvor problemerne egentlig er, i stedet for at man bare vil have Aula lukket”, lød det fra Kombit-direktøren, der tilføjede:

”Aula skal altid blive bedre. Jeg ville ønske, tilfredsheden var større. Når vi har lavet så stor en undersøgelse, er det for at finde ud af, hvor vi konkret kan gøre det bedre. Men omvendt tror jeg ikke på, at den gennemsnitlige tilfredshed nogensinde rammer toppen af skalaen. Uanset om Aula så kunne lave kaffe og svejse under vand”.