Langt flere skoler får del i tolærerordning

Interessen fra kommuner og skoler for at deltage i regeringens ordning med tolærerforsøg har været enorm. 71 kommuner og 600 skoler har ansøgt, og det får nu børne- og undervisningsminister Christine Antorini til at udvide antallet af skoler med en tredjedel.

Publiceret

De 18 kommuner i forsøget

Assens Kommune
Egedal Kommune
Favrskov Kommune
Frederikssund Kommune
Hedensted Kommune
Hjørring Kommune
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
Københavns Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Sorø Kommune
Sønderborg Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Viborg Kommune
Ærø Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen har afsat 31,5 millioner kroner til forsøg med tolærerordninger. Oprindeligt var planen at 70 skoler skulle deltage, og at forsøget skulle måle effekterne af undervisning med henholdsvist to lærere, samt undervisning med en lærer og en voksenperson, som ikke er læreruddannet.

Skolernes interesse for tolærerforsøget har dog været så stor, at børne- og undervisningsminister Christine Antorini nu udvider forsøget til at omfatte yderligere 36 skoler. Disse skoler skal teste en helt tredje model af tolærerordningen.

"Vi giver nu yderligere seks kommuner og 36 skoler mulighed for at ansætte dygtige lærere, der på tværs af skoler skal fungere som faglige fyrtårne, og som gennem deltagelse i undervisningen i 6. klasse skal rådgive klassetrinnets lærere om, hvordan de sikrer bedre inklusion," siger ministeren om forsøget, som nu kommer til at omfatte 106 skoler fra 18 kommuner.

De faglige fyrtårne er en tredje variant af forsøgene med tolærerordninger, hvor kommuner får tilskud til at ansætte en lærer med særlig faglig ekspertise, som skal deltage i undervisningen på 6. klassetrin og fungere som sparringspartner for lærerne.

Skolerne er med i et lotteri Aalborg er blandt de kommuner, som skal deltage i forsøget, og udvælgelsen bliver mødt med interesse fra Aalborg Lærerforening.

"Der bliver i forvejen sat gang i et stort inklusionsprojekt i Aalborg, og i den forbindelse er det rigtig interessant at kommunen samtidig er blevet udvalgt til at tage del i det her forsøg. Under de rigtige omstændigheder kan forsøget hjælpe med til at gøre inklusionsprojektet til en succes," siger formand for Aalborg Lærerforening, Dorthe Kamp.

Blandt ansøgerskolerne er der blevet trukket lod om, hvilke skoler der indgår i projektet som indsatsskoler, og hvilke der indgår som kontrolskoler. Efter sommerferien vil skolerne få oplyst, om de er indsats- eller kontrolskole, samt hvilken af de tre forsøgsmodeller, de skal medvirke i. På den baggrund er Dorthe Kamp forsigtig med at vurdere forsøgets betydning for de enkelte skoler.

"Udbyttet for de enkelte skoler afhænger af, hvilken af de tre ordninger, de bliver en del af. Ansøgerskolerne har jo forskellige forudsætninger for at ønske at deltage i forsøget. Med godt 50 skoler i kommunen, så er det jo i høj grad et lotteri, hvilken af de tre modeller, de får," siger formand for Aalborg Lærerforening, Dorthe Kamp.

Tolærerforsøget skal gennemføres på 6. klassetrin i skoleåret 2012/13 og indgår i et nyt udviklingsprogram for folkeskolen, som vil indgå i regeringens kommende folkeskolereform.