De selvstyrende team på Maglehøjskolen fungerer kun takket være lærerne, som hele tiden har været fanebærere af kulturen, fortæller afdelingsleder Jeanni Bauner.

Leder: Ja tak til selvstyrende team

De selvstyrende team på Maglehøjskolen giver afdelingsleder Jeanni Bauner mere tid til pædagogisk sparring.

Publiceret Senest opdateret

Pædagogiske fanebærere af den selvstyrende kultur. Det er nødvendigt, hvis en skole skal kunne organiseres i selvstyrende team, som det fungerer på Maglehøjskolen i Ølstykke i Egedal Kommune. Afdelingsleder på mellemtrinnet Jeanni Bauner har selv været lærer på skolen. Hun er ikke i tvivl om, at de selvstyrende team skaber glade lærere og et godt fællesskab på skolen.

“Men det er meget vigtigt at have den grundlæggende forståelse for, at de pædagogiske aspekter skal være drivende. Man skal hele tiden genopfriske, at det er med undervisningens virke for øje”, siger Jeanni Bauner.

Kommunens skolechef, Peter Brixen, har tidligere været skoleleder på Maglehøjskolen. Han fortæller, at Egedal Kommune ønsker at skabe fleksible arbejdspladser alle steder i kommunen, men at det er vigtigt, at det er den enkelte arbejdsplads, der sætter rammerne. Lige nu arbejder to skoler i kommunen med selvstyrende team.

“Vi vil ikke rulle det ud over alle skoler. Hvis andre skoler vil søge fleksibilitet på andre måder, så er der plads til det. Det er vigtigt, at man kan inspirere hinanden. Der er meget høj tilfredshed med selvstyrende team på Maglehøjskolen, og det vil vi gerne videreformidle”, siger han og henviser til, at Maglehøjskolen scorer højt på mange parametre. Skolen har eksempelvis høj forældretilfredshed og meget lavt sygefravær blandt de ansatte.

Skolereformen dræbte de selvstyrende team

Tanken om selvstyrende team på skoler var meget større i hele landet før 2013, fortæller han.

“Selvstyrende team gik i glemslen i forbindelse med reformen, hvor der nærmest var fast arbejdstid, som jo går helt imod tanken om selvstyrende team. Forhåbentlig sætter frihedstanken gang i det igen”, siger Peter Brixen og giver sit bud på, hvorfor der kun er to skoler i kommunen, der i dag er organiseret i selvstyrende team.

“Det er et kæmpeprojekt at gøre det. Der er meget personale, der på forhånd er skeptiske i forhold til det. Der er ingen vikarer på Maglehøjskolen, de ændrer skemaer hele tiden, og de dækker selv ind ved vikarer. Mange på andre skoler er nervøse for, om der er for meget administration ved det. Der skal virkelig være nogle drivere på det, for at det kan lykkes”, siger han.

Det giver mening for eleverne, og det bliver meget lettere at lave en varieret skoledag, når teamet selv bestemmer".

Peter Brixen, skolechef, Egedal Kommune

Selv er han ikke i tvivl om, at fordelene opvejer ulemperne.

“Det giver mere mening for eleverne, og det bliver meget lettere at lave en varieret skoledag, når teamet selv bestemmer”, siger han og tilføjer, at mange ansatte i selvstyrende team er mere tilfredse.

“Der er bedre mulighed for work-life-balance. Man behøver ikke at spørge ledelsen, når man skal til tandlæge, og børnene oplever den samme kvalitet, selv om lærerne kan flekse ud og ind”.

Erfarne lærere er fanebærere for kulturen

Endnu et sted, hvor lærerne på Maglehøjskolen scorer højt i kommunens undersøgelser, er, når de svarer på, hvor tilgængelig lederen er.

“På Maglehøjskolen er lederne tilgængelige, fordi de ikke sidder fast i administrativt arbejde. Lederne er meget mere ude at udvikle pædagogisk”, siger Peter Brixen.

Afdelingsleder på mellemtrinnet Jeanni Bauner er enig i, at hun har en anden og mere aktiv pædagogisk rolle, end hvis hun havde været leder på en anden skole:

“Sparring og guidning fylder meget, og lærerne er gode til at søge det. Den selvstyrende kultur giver lederne mulighed for at få flere pædagogiske snakke frem for driftssnakke”.

Hun tror, at en af grundene til, at skolen har været organiseret i selvstyrende team i omkring 20 år, er, at der hele tiden har været lærere, der har videregivet den selvstyrende kultur til nyansatte.

“Der har hele tiden været fanebærere, der er gået forrest og har synliggjort mulighederne og taget sig tid til at sætte nye ind i konceptet”, siger Jeanni Bauner og understreger, at det også betyder, at erfarne lærere har en ekstra opgave, når der kommer nye til skolen:

“Vi kan ikke forvente, at nye forstår den selvstyrende tankegang. Selv om vi har forsøgt at tydeliggøre det ved jobsamtalen, så er det noget andet, når man starter. Nogle gange kan man have svært ved at se formålet med det. Men når det virker, får man ret gode muligheder for at leve visioner ud både undervisningsmæssigt og fagligt”.