Det er positivt, at politikerne nu vil lave en varselsliste for udfordrede skoler, inden de ender under tilsyn, men der skal mere til for at vende den negative udvikling, mener Thomas Gyldal.

KL: Lav et nationalt program for at vende negativ udvikling på skoler tidligt

Det kommer ikke til at løse problemerne, at folkeskoleforligskredsens har taget initiativ til en udviklingsliste for udfordrede skoler, mener KL. I stedet bør der etableres et nationalt program, som kan hjælpe skoler med at vende udviklingen, inden det går galt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

41 skoler er under tilsyn fra Børne- og Undervisningsministeriet, og som Folkeskolen har beskrevet, har seks af dem været under tilsyn i årevis.

Skoler hænger fast i tilsyn i årevis

Med den for nyligt indgåede politiske aftale om et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem for folkeskolen er det besluttet, at skoler fremover skal kunne komme på en udviklingsliste i ministeriet, hvis der er tegn på, at udviklingen går den gale vej.

Formand for KL's børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal mener, det giver god mening at sætte ind tidligere over for problemerne, end man gør i dag.

Men årsagerne til, at udviklingen på en skole sætter retning mod syd, er ofte komplekse, og derfor skal der mere til, påpeger han i et debatindlæg hos Skolemonitor.

"Vi foreslår, at der bliver udviklet et program for løft af skoler. Her skal vi bygge kapacitet op på skolerne, så vi klæder ledere, lærere og pædagoger på med viden om f.eks. den allerbedste undervisning i dansk og matematik, erfaringer med nye former for organiseringer, samarbejder osv", skriver Thomas Gyldal.

"Vi gør det bedste, vi kan"

Kapacitetsopbygningen skal foregå i samarbejde med ministeriets læringskonsulenter, understreger han, og indsatserne skal tage udgangspunkt i lokale behov og indsatser:

"Er man eksempelvis i gang med at kompetenceudvikle medarbejdere med et særligt fokus, skal indsatsen understøtte det. Og så skal vi stå på forskning og viden om, hvad der virker, så vi kan sikre en stabil og god skoleudvikling".

Powered by Labrador CMS