Få styr på jobsamtalen

14 spørgsmål, som du med fordel kan tænke over, hvis du skal til ansættelsessamtale i morgen, og er lidt bagud med forberedelserne. 6 emner vil en kommende arbejdsgiver næsten med garanti komme ind på.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hej alle. Jeg er indkaldt til jobsamtale i morgen. Hvordan forbereder jeg mig bedst?"

Sådan spørger en lærer et sted på nettet. En anden lærer svarer ved at fortælle, hvad hun selv er blevet spurgt om ved jobsamtaler:

* Hvordan vil du takle urolige elever? * Kan du skabe respekt? * Hvordan har du det med, at I er to lærere i klassen/andre ser din undervisning?

* Hvordan tilgodeser du de fagligt svage/stærke elever? * Hvordan kan du bruge forældrene som samarbejdspartnere?

* Er du god til at samarbejde/skabe kontakter til såvel elever, forældre og de andre ansatte? * Hvordan er dine kompetencer inden for it/forskellige programmer og så videre?

* Kender du LP-modellen? Nogle skoler kører efter  bestemte undervisningsmodeller. Det kan du finde på skolens hjemmeside eller ringe og spørge om.

  Tine, som den lidt mere erfarne lærer hedder, tilføjer: "Husk at sætte dig ind i skolen/kvarteret."

Månedsmagasinet Undervisere undersøgte for nogle år siden, hvad en gruppe ledere af folkeskoler og af social- og sundhedsskoler mente var oplagte spørgsmål at stille i en ansættelsessamtale. Svarene viste, at de fleste samtaler kommer ind på disse seks emner:

*  Hvorfor søger du netop dette job? * Kan du fortælle om dig selv?

*  Hvad er du fagligt set bedst til?

*  Hvad kan du fortælle om din uddannelse? *  Hvilke praktiske erfaringer har du?  *  Hvad laver du i din fritid?

 Som det fremgår, bliver der spurgt om meget forskelligt. Derfor kan du ikke forberede dig på alt. Hvis du på forhånd gør dig klart, hvad du vil med jobbet, og tænker over, hvad du står for som person og som lærer, er du godt begyndt.

Det er også godt selv at kunne stille spørgsmål. Det kan være, at der mangler oplysninger i jobopslaget, eller at du bliver inspireret af samtalen til at ville have mere at vide. I det hele taget er det godt, hvis det bliver netop en samtale og ikke envejskommunikation.

 En nyansat lærer har det her råd: "Forbered dig på, at der er mange med til samtalen. Jeg sad over for otte personer! Der var skoleleder, viceskoleleder, tillidsrepræsentanten, en anden lærer samt flere fra skolebestyrelsen."