»Vi tager det meget alvorligt«

Centerchef håber, at lærerne vil være med til at udforme en beredskabsplan.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fredag den 27. marts 2009 opstår en konflikt mellem en lærer og en 7.-klasse-elev. Da konflikten er ved at løbe løbsk, træder elevens kammerat til for at hjælpe. Eleven ringer efter sin storebror, der kommer med en ven og er højtråbende og truende.

Sådan genfortæller centerchef for Børn og Undervisning i Ishøj Kommune Susanne Poulsen episoden på Vibeholmskolen i Ishøj. Efter episoden mødtes hun med lærerne på skolen.

»Vi tager det meget alvorligt og samarbejder med skolens ledelse om, hvordan vi tager hånd om de lærere, der føler sig truede, og vi skal i gang med at etablere en beredskabsplan for sådanne situationer«, siger Susanne Poulsen og tilføjer, at de involverede lærere har fået tilbudt krisehjælp.

Hun understreger, at lærerne på Vibeholmskolen er dygtige og gør et stort stykke arbejde.

Forvaltningen mener modsat lærerne, at eleven, der ringede efter sin bror, fortsat skal undervises på skolen.

»Eleven gør det, han gør, i en presset situation. Det er fuldstændigt uacceptabelt, at han ringer efter nogen. Det er også uacceptabelt, at de, han ringer efter, vælger at gå ind på skolen. Derfor er de meldt til politiet. Vi har haft en snak med elevens forældre, og der er sammen med skolen udarbejdet en handleplan for elevens videre forløb på skolen. En sådan handling har naturligvis en konsekvens, men det står ikke til, at han skal smides ud af skolen«, siger Susanne Poulsen.

Hun håber, at lærerne vil være med til at udforme en beredskabsplan, som kan gælde i hele kommunen. Hun vil i samarbejde med skolens ledelse og lærerne på 7. klassetrin finde ud af, hvad der skal til for, at lærerne føler sig rustede til at håndtere sådanne konflikter.

»Det er vigtigt, at man får nogle konkrete redskaber til at undgå, at konflikter optrappes. Og selvfølgelig også til, hvordan man handler i lignende situationer i fremtiden«, siger hun.

Hver fjerde udsat for vold eller trusler

Ifølge den seneste Casa-rapport »Lærerliv på godt og ondt« har 24 procent af alle lærere være udsat for vold eller trusler om vold. Tallet rummer også episoder fra specialklasser og amtskommunale specialskoler.