Kommuner dropper assistenter

Selvom resultaterne er gode, er der ikke udsigt til mange undervisningsassistenter i folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er særdeles populært at få ekstra hænder til rådighed på skolerne. Så populært at 78 kommuner søgte om at få tilskud, da Skolestyrelsen i foråret åbnede for anden runde af forsøg med undervisningsassistenter.

Forklaringen er, dels at mange skoler og kommuner gerne vil prøve nye veje for at gøre skolerne mere inkluderende, dels at de ikke har råd til at gøre det uden økonomiske midler udefra.

»Selvom Gentofte er velhavende, har vi ingen garanti for, at kommunen kan fortsætte med at betale. Ser vi ud over det kommunale landskab, er situationen den samme alle steder. Der skal findes midler på en anden måde, hvis der på lidt længere sigt skal være undervisningsassistenter i folkeskolen«, siger projektleder Elsa Tromborg, Gentofte Kommune.

Fra praktik til job

Politikerne har bevilget penge til, at alle kommunens skoler kan ansætte lærerstuderende som trainees. Men pengene dækker kun tre år, og det er ikke besluttet at give flere midler.

»Vores projekt foregår i samarbejde med Professionshøjskolen UCC og omfatter studerende på fjerde årgang af læreruddannelsen. Måske kan fjerdeårspraktikken konverteres til trainee-stillinger. Sker det, vil vi formentlig kunne fortsætte, men der skal tænkes kreativt, for at ordningen ikke skal dø ud«, siger projektlederen.

I Kolding Kommune er et forsøg med undervisningsassistenter på to skoler stoppet efter et år. Ikke fordi resultatet er nedslående, men fordi kommunens pengekasse var tom.

»Begge skoler har positive erfaringer gennem det år, hvor vi havde dem. Vi ville meget gerne have fortsat, men de skal jo have løn, og kommunen var ikke i stand til at finde de nødvendige midler til den medfinansiering, der skulle til. Derfor blev der ikke søgt om at komme med i anden runde«, siger skoleleder Jan Poulsen, Aalykkeskolen i Kolding.

Ingen gang på jord

Nogle skoler har valgt at fortsætte med at have undervisningsassistenter, selvom de ikke får penge udefra. Det gælder Lundergårdskolen i Hjørring og Thorning Skole i Silkeborg Kommune. Begge steder kaldes det en uholdbar løsning.

»Uden midler udefra har ansættelse af assistenter ingen gang på jord«, siger Jørgen Nørum, tillidsrepræsentant på Thorning Skole.

»Skolens resurseniveau er så ufatteligt lavt, at vi på ingen måde selv kan betale en ansættelse. Med de udsigter til store besparelser, der er på skoleområdet i Silkeborg Kommune, bliver det endnu mere urealistisk i fremtiden«, siger tillidsrepræsentanten.