Ditte Bech Poulsen føler, at hun i trainee-stillingen går fra at være studerende til at være lærer i en flydende overgang.

Birgit hjælper Ditte og omvendt

En fordel for alle, lyder det fra Dyssegårdsskolen, som har ansat tre lærerstuderende, der fungerer som assistenter i undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Ditte, henter du hæfterne?«

Birgit Schøn - lærer i 7. klasse på Dyssegårdsskolen i Gentofte - er i gang med at indføre nye strukturer. Hun jonglerer med små plastiktavler, whiteboard-tusser, klude til at viske ud med og atlasser, mens hun ambitiøst introducerer eleverne for nye elementer fra den pædagogiske metode cooperative learning.

Ditte Bech Poulsen er lærerstuderende på fjerde år. Hun er netop i dette skoleår blevet ansat i et pilotprojekt som trainee - det vil sige fungerer som assistent - på Dyssegårdsskolen. Hun er ansat to arbejdsdage om ugen og er på skolen to dage.

Ditte Bech henter hæfterne og stiller sig ned mellem eleverne, mens Birgit Schøn sætter dem i gang med at digte tre historier om, hvor de har været på ferie. To skal være sande, og en må de finde på. De bliver bedt om at udpege stederne i atlasset og berette for de andre i grupperne, som så på tavlen skal skrive, hvilken historie de tror er falsk. Eleverne gætter ved at skrive på plastiktavlen, og når den, der fortæller historien, siger: »Show down«, skal de vise tavlen og modtage anerkendende knips fra kammeraterne, hvis de har gættet rigtigt.

Afhjælper praksischok

Stille går eleverne i gang. Både Ditte og Birgit er rundt og svarer på spørgsmål, der langsomt melder sig, efterhånden som snakken begynder i grupperne.

»Det er rigtig godt, det her. Der er mange, der knækker nakken, når de skal begynde at arbejde efter endt uddannelse. Jeg tror, jeg får en kæmpefordel ved at have været her«, siger Ditte Bech.

Hun har været tre uger på skolen, og her i begyndelsen arbejder hun tæt sammen med Birgit Schøn, der underviser i geografi, biologi og fysik/kemi, og det er de linjefag, som Ditte Bech har på læreruddannelsen. Desuden underviser Birgit Schøn meget ud fra cooperative learning, og det giver helt særlige input til hendes trainee.

»Jeg har hørt om teorierne på seminariet, men her er det sat ind i nogle strukturer. Vi er blevet præsenteret for de forskellige læringsteorier og teoretikere, men vi har ikke lært at bruge dem i praksis. På seminariet bruger man mere røv til sæde-undervisning, som man så siger, at eleverne ikke får noget ud af. Det kunne være bedre at udnytte undervisningen til at afprøve forskellige lærerroller og læringsmetoder«, siger Ditte Bech.

Hun tror, hun får meget mere ud af trainee-forløbet, end hun gør af sine praktikforløb under uddannelsen.

»Jeg har været i praktik, hvor vi gennemfører et forløb. Men der har vi forberedt os på forløbet, længe inden vi står i klassen. Her lærer man, hvordan man får god undervisning klar dag til dag, og at det som ny lærer er okay at tage den næste side i bogen og arbejde ud fra det«.

Hendes sidste praktik kommer også til at foregå på Dyssegårdsskolen. Men det bliver i et andet team end det, hun arbejder i som trainee.

»Jeg tror, at det bliver en stor fordel at være i praktik herude. For jeg ved allerede, hvor kopimaskinen er«, smiler hun.

Tid til den enkelte elev

Også lærer Birgit Schøn er meget glad for at have hjælp i klassen.

»Når jeg har samtaler med enkelte elever, så kan det godt være ret anstrengende. Man sætter klassen i gang og går udenfor for at tale med en elev. Men selv om man prøver at koncentrere sig om den enkelte, så kan man godt høre, at det måske ikke helt går som planlagt i klassen. Nu kan jeg sætte Ditte til at have klassen og koncentrere mig om samtalen«, siger Birgit Schøn, som også allerede har haft stor nytte af at have Ditte med på udflugter med 7.-klasserne.

Skoleleder Maj-Britt Overbye har helt fra begyndelsen arbejdet for, at skolen skulle deltage i pilotprojektet. Der er ansat en trainee i hver afdeling, så man får prøvet trainee-konceptet af i både indskoling, mellemtrin og udskoling.

»Vi har et ønske om at arbejde mere med elevplaner og have fokus på undervisningsdifferentiering og elevernes trivsel. Det får vi mulighed for på denne måde«, siger Maj-Britt Overbye.

Hun mener, at det har stor betydning, at de lærerstuderende får mulighed for at deltage i et helt skoleår.

»Vi får mulighed for at være med til at opkvalificere uddannelsen, som jo tit bliver beskyldt for at være for teoretisk. Det kan jo også være, at der på sigt er nogle af vores trainees, der får lyst til at søge job på skolen, når de er færdige. Og så har vi været med til at skabe meget kvalificerede lærere«, siger skolelederen.

God overgang til lærerliv

Ditte Bech føler, at hun i trainee-stillingen går fra at være studerende til at være lærer i en flydende overgang.

»Det var svært i begyndelsen. Jeg skulle lige finde ud af, hvordan jeg er som lærer. I starten var jeg assistent. Men nu tager jeg også eleverne selv. Jeg kommer mere på banen«.

Hun synes, det er rigtig godt at være tilknyttet teamet, der arbejder omkring 7.-klasserne.

»Jeg kan godt lide at undervise alene. I praktikken bliver jeg målt og vejet. Derfor er det godt at undervise selv i en situation, hvor man ikke er presset. Jeg får mulighed for at prøve nogle ting af og så gøre det bedre næste gang«.

Lærerstuderende som trainees

Gentofte Kommune har sammen med Professionshøjskolen København UCC udviklet en trainee-ordning. Projektet omfatter i første omgang tre skoler, Dyssegårdsskolen, Ordrup Skole og Bakkegårdsskolen. Hver skole har tre trainees ansat i 13 timer om ugen i 30 uger. I de kommende år ønsker Gentofte, at det kan bredes ud til alle kommunens 11 skoler. Projektet følges tæt af forskere fra Roskilde Universitet.

Undervisningsministeriet yder støtte fra puljen til undervisningsassistenter. Rektor Laust Joen Jakobsen, UCC, har skrevet om trainee-projektet i sin seneste blog på folkeskolen.dk/nylærer

Læs mere

Rektor Laust Joen Jakobsen om trainee-ordningen påfolkeskolen.dk/nylærer

Oversigt over forsøg medundervisningsassistenter