Advarslen til Erik Schmidt er for en række odenseanske lærere blevet et symbol på den manglende ytringsfrihed i kommunen.
Advarslen til Erik Schmidt er for en række odenseanske lærere blevet et symbol på den manglende ytringsfrihed i kommunen.

Underskrifts-indsamlere: Advarsel undergraver fri debat

Knap 1000 underskrifter er der samlet på fem dage i underskriftsindsamlingen: ”Træk Erik Schmidts advarsel tilbage”. Vi får et dårligere samfund uden debat, siger lærer Lene Junker, der er en af folkene bag indsamlingen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Regeringen vil sikre, at offentligt ansatte oplever, at de har mulighed for at ytre sig, hvis forholdene ikke er i orden - uden konsekvens for den enkeltes fremadrettede karrieremuligheder."

Sådan står der i regeringsgrundlaget "Et Danmark, der står sammen" fra 2011. Alligevel er lærerne i Odense i den situation, at de nu samler underskrifter ind for at får tilbagetrukket en tjenstlig advarsel givet til Erik Schmidt, der indtil sommerferien var lærer på Agedrup Skole. Advarslen blev blandt andet begrundet med negative holdninger og synspunkter på fællesmøder.

Træk advarslen tilbage

Træk advarslen tilbage

En række universitetsprofessorer og andre fremtrædende skolefolk har i et læserbrev i Fyns Stiftstidende opfordret til at tilbagekalde advarslen til Erik Schmidt. De skriver blandt andet i brevet:

"Skolen har ikke mindst i denne tid brug for erfarne lærere, der kan se, hvordan skolens dagligdag kan virke bedst muligt. Den kan ikke løse sin opgave, med mindre åndsfriheden og ytringsfriheden beskyttes fra oven.

Vi opfordrer hermed Susanne Crawley Larsen til at foranledige, at Odense Kommune tilbagekalder advarslen til Erik Schmidt, at Schmidt får en uforbeholden undskyldning, samt til at lærerne i Odense får sikkerhed for, at de kan tænke og tale frit, både når de er på arbejde, og når de ikke er". Læs hele brevet og se listen af underskrivere via dette link:

Man kan ikke være professionel i ensomhed
I dagens udgave af Information har Stefan Hermann, der er rektor på Professionshøjskolen Metropol, et læserbrev med titlen: "Fri debat om skolereform", i debatspalterne. Han fortæller:

"Min iagttagelse er, at omkring skolereformen - navnlig implementeringen - er det utroligt vigtigt, at der er et terræn, hvor der kan blive debatteret og diskuteret. Både for at få luftet ventilerne, men også for at blive klogere på, hvad det så er, vi skal gøre", siger Stefan Hermann der udover at være rektor på Metropol også er medlem af formandskabet i Råd for Børns Læring.

For Stefan Hermann er samtalen et forum, hvor beslutningerne kan blive kvalificeret.

"Hvis der for eksempel er en meget stor del af et lærerkollegium, der er bekymrede over det, de ser som manglen på dannelsesperspektiver i reformen, så bør det give anledning til, at man som leder diskuterer, undersøger og tillader uenighed på en skikkelig måde", siger Stefan Hermann - han synes, at Agedrup-sagen, hvor Erik Schmidt fik en tjenstlig advarsel af skoleleder Mohammed Bibi "antyder, at loftet er blevet sænket", selvom han understreger, at personalesager er tåget terræn. Den interne debat er nødvendig for professionen.

"Man kan ikke være professionel i ensomhed. Man kan kun være professionel i et kollektiv, forbundet med andre i en løbende diskussion om gerningen, gerningens vilkår og formålet med den. Og nogle af de diskussioner må være politiske. Men det er også ligeså vigtigt, at de er fagprofessionelle og didaktiske. En profession må ikke være tavs", siger han. Og understreger i øvrigt, at han mener, at debatten også skal kunne foregå inden for professionen.

"Lærerne skal også åbne deres egne sluser internt. En fri debat med ytringsfrihed og åndsfrihed er også en debat, hvor lærerne omfavner deres egen dissens. Det er farligt, hvis ledere er alt for enige, men det er også farligt, når professioner er alt for enige. Lærerne skal ikke kun diskutere med og mod lederne, de skal også diskutere internt", siger Stefan Hermann.

Der er link til underskriftsindsamlingen til højre for artiklen.

Læs mere

Find underskriftsindsamlingen her.

Powered by Labrador CMS