"Fornyelse er godt, men for meget fornyelse og navnlig fornyelse, der sker hen over skoleåret giver meget uro og belaster de lærere, der er tilbage rigtig, rigtig meget", siger formand for Slagelse Lærerkreds Per Haugaard, som har opgjort kommunens ansættelse af lærere uden læreruddannelse på skolerne.

Slagelse: Mange ikke-læreruddannede presser skolen

I Slagelse har 52 ud af 662 lærere ikke en læreruddannelse. Siden 1. august er der ansat 81 nye lærere i Slagelse. Heraf er 26 ikke-læreruddannede, viser en opgørelse fra Slagelse Lærerkreds. Kredsformanden mener, at udviklingen gør det svært at opfylde skolereformens mål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Der kommer flere lærere i skolerne, som ikke har en læreruddannelse. Vi kan se på tallene, at det udvikler sig", siger formand for Slagelse Lærerkreds Per Haugaard.

Han fortæller, at der især i løbet af dette skoleår er blevet ansat ikke-læreruddannede i Slagelse.

"De fleste er nogle, der typisk ikke er ansat i så mange år. Vi har fået 30 nye kolleger uden læreruddannelse i den første halvdel af dette skoleår. Det giver meget uro på skolerne, fordi det er tegn på, at der er nogle, der flytter. Så er der en periode, hvor skemaerne skal dækkes med studenter eller lignende, der ikke har kendskab til skolen. Det giver uro både for elever, forældre og de lærere, der skal samarbejde".

Ikke-læreruddannede presser skolereformen

Han mener, at udviklingen gør det nærmest umuligt at opfylde folkeskolereformens mål.

Kommuner mangler læreruddannede lærere

"En anden ting, der står i reformen er, at man skal øge udbyttet af elevernes læring. Der er det væsentligt, at eleverne har uddannede lærere".   "Slagelse Kommune har i tre år afsat fem millioner kroner i efteruddannelse af lærere for at nå på reformens mål om, at 95 procent af lærerne skal undervise i linjefag. Men når der kommer så mange uden en læreruddannelse, kan vi ikke nå det mål lige meget, hvor meget kommunen efteruddanner", lyder det fra Per Haugaard.

En andet problem er, at de lærere, som er på skolerne og skal tage imod ikke-læreruddannede får en ekstra arbejdsopgave. Det tager tiden fra andre opgaver i skolen.

"Når en uddannet lærer skal samarbejde med nogle, der ikke har en læreruddannelse, så giver det et kæmpe oplæringsproblem. Især hvis det er 4.g'ere - der ikke har andet erfaring end den, at de selv har gået i skole. Lærerne skal simpelthen bruge en kæmpe resurse på at forklare de nye, hvad vil det sige at være lærer".

Ikke-læreruddannede på kort visit i skolen

Ud af de 52 ikke-læreruddannede på skolerne i Slagelse er kun ni medlem af Danmarks Lærerforening. Per Haugaard mener, at det er, fordi mange af dem forventer kun at være i skolen i en kortere periode.

Hver tredje lærer er væk:
 »Lov 409 tog min makker fra mig«

"Nogle oplever som det som et midlertidig job på vej hen i noget andet - men der er også nogle, der bliver hængende og aldrig får meldt sig ind".

Han mener, at lærerskift kan være godt på nogle skoler, men:

"Fornyelse er godt, men for meget fornyelse og navnlig fornyelse, der sker hen over skoleåret giver meget uro og belaster de lærere, der er tilbage rigtig, rigtig meget".