I alt er der afsat godt to millioner kroner til at udvikle det nye folkeskolen.dk.

Folkeskolen får 700.000 kroner i støtte til nyt netmedie

En bedre brugeroplevelse og større kommercielle muligheder. Det ønsker fagbladet Folkeskolen at opnå med en ny hjemmeside, der forventes at gå i luften om et halvt år. Projektet er et af 17 medieprojekter, der netop har fået støtte fra Kulturministeriets innovationspulje.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Bedre målretning af relevant indhold uden at bruge cookies, der lægges ned på læsernes telefon, pc eller lignende og samler data.

Det er et af målene med et stort udviklingsprojekt, som Fagbladet Folkeskolen netop har fået 700.000 kroner i støtte fra Kulturministeriets innovationsfond til at gennemføre.

Den trykte udgave af fagbladet er udkommet i 137 år, men som så mange andre medier har Folkeskolen de seneste år også rettet fokus mod det digitale.

Antallet af læsere på folkeskolen.dk eksploderer

"Vi har i flere år været i gang med en omstilling, der skal få det trykte blad og folkeskolen.dk til at spille bedre sammen. Næste skridt er at udvikle vores website - som er udviklet i sin nuværende version i 2011 - til bedre at kunne rumme forretningsmæssige muligheder, understøtte vores communities og at vise vores redaktionelle indhold på en måde, der er mere brugervenlig og smidig", siger chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen. Hun tilføjer:

"Desuden forventer vi at kunne frigøre flere journalistiske kræfter, der i dag bliver brugt på at til at bøvle med teknik, når der skal lægges artikler ind i systemet".

Folkeskolens projekt er et af 17 medieprojekter, der står til at modtage i alt 10 millioner kroner i støtte. Projektet koster derudover fagbladet 1,5 millioner kroner at udvikle over de næste to år.

"Det vidner om projektets størrelse. Det er det største projekt, vi har sat i søen, siden vi udviklede vores faglige netværk i 2011", siger Hanne Birgitte Jørgensen.

Flere annoncekroner

Netop de faglige netværk, som henvender sig til mange forskellige lærerfaggrupper, er et eksempel på, at flere typer indhold målrettet forskellige brugere finder vej til folkeskolen.dk end tidligere.

"Vores website har i dag cirka 300.000 unikke månedlige brugere. Men vores analyser viser, at det kan være svært at navigere på hjemmesiden, som nu indeholder blandt andet nyheder, blogs og debatindlæg om alt fra skolepolitik på Christiansborg til folkeskolens mindste fag", siger kommerciel chef Peter Leegaard.

Faglig inspiration: Fagene stormer frem på folkeskolen.dk

Med det nye system vil brugerne på siden i langt højere grad blive præsenteret for det indhold, der er relevant for dem, forklarer han og tilføjer:

"Det åbner naturligvis også for helt nye kommercielle muligheder i form af blandt andet øget annoncesalg. Det er helt nødvendigt, hvis Fagbladet Folkeskolens fremtid som et uafhængigt og økonomisk bæredygtigt medie skal sikres".

Det nye folkeskolen.dk forventes at gå i luften i foråret 2021.