"Vi skal være varsomme med ikke at komme til at grave grøfter mellem medlemmerne", siger formand for Rødovre Lærerforening og hovedstyrelsesmedlem i DLF Anders Liltorp

DLF-politiker: Teach First-lærere har også ret til fagligt fællesskab

Der er intet modsætningsforhold mellem DLF og de medlemmer, der er Teach First-lærere, siger hovedstyrelsesmedlem Anders Liltorp i en kommentar til et tv-indslag om DLF og Teach First. "Medlemmerne må aldrig være i tvivl om, at vi er på samme side".

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det koncept, der ligger omkring uddannelsen gør, at de bliver uddannet to år i at blive lærere. Derefter er konceptet faktisk, at de forsvinder ud af skolen igen. Det er spild af resurser, spild af økonomi", sagde formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Bjørn Hansen i et nyhedsindslag på TV2/Lorry tidligere på måneden.

Og det fik et medlem af DLF, som er Teach First-lærer i Rødovre til at skrive til sin kredsformand Anders Liltorp, fordi han ikke umiddelbart kan se, at hans fagforening med sådanne udtalelser bakker ham op.  Henvendelsen har Anders Liltorp til at skrive et indlæg på folkeskolen.dk om, at pressen og udtalelser fra Danmarks Lærerforening kan skabe kløfter mellem DLF's medlemmer.

"Medierne klipper meget og smyger sig uden om de strukturelle problemer", siger Anders Liltorp som også er medlem af DLF's hovedstyrelse. "Vi skal være varsomme med ikke at komme til at grave grøfter mellem medlemmerne". 

Anders Liltorps indlæg: "Ret og vrang på Teach First"

Bjørn Hansen, der udtalte sig både i TV2/Lorry og på P1, er helt enig.

"Pressen vil helst have konflikterne, når vi snakker med dem", siger han, og understreger, at DLF ikke vil grave grøfter mellem medlemmerne. 

"Vi påpeger blot de urimeligheder, der er i forhold til, at de kan udføre lærerarbejdet ordentligt. De skal studere om aftenen og have et fuldtidsarbejde. Deres arbejdsforhold er ikke gode nok. Men det er det samme for andre, der tager en meritlæreruddannelse og har fuldtidsarbejde ved siden af. Og det er et problem", siger Bjørn Hansen. som mener, problemet er blevet større siden arbejdstidsloven.

"Det kunne måske klares bedre tidligere, hvor der var en fleksibel arbejdstid, end nu hvor der er fast tilstedeværelse. Og derfor kan der være nogle, der bliver arbejdsmæssigt ramt af det. Og det skal vi være med til at påpege".

 

Uddannelsen er ikke målrettet skolen 

Det er et krav, at Teach First Danmark-lærere mindst er færdige med en bachelor, inden de begynder på uddannelsen. Uddannelsen tager to år, og kandidaterne arbejder fuld tid som lærere på en lang række skoler i hovedstadsområdet.

"Fagligt har de et kanongodt grundlag. De er udvalgt på en fantastisk måde, som man kunne håbe, at læreruddannelserne også kunne. Så det er rigtig godt", siger Bjørn Hansen.

Men uddannelsen er rettet mod kandidater med leder-drømme - og det er ikke nødvendigvis et folkeskolelederjob, de senere ender i, forklarer Bjørn Hansen.

Ny Teach First lærer: Jeg kommer som ham, som skal lære

"Konceptet i Teach First går ud på, at man får en ledelsesuddannelse, som man kan bruge i hele det offentlige system. Jeg har hørt Teach First-lærere sige, at de efter to år ville søge ud af folkeskolen efter en lederstilling. Det er et underligt koncept at gå ind i en uddannelse på. Vi vil gerne have lærere, der er 100 procent engagerede i folkeskolen. Men sigtet med denne uddannelse er at komme ud af folkeskolen. Er det så ikke spild af resurser at bruge to år på at uddanne dem på en meritlæreruddannelse, og så er de i skolen to-fire år, før de forsvinder igen?", spørger han og tilføjer: "Men heldigvis bliver nogle så bidt af undervisning i folkeskolen, at de bliver hængende. Det er positivt".