”Vi har sat konkrete temaer frem, som betyder meget for folkeskolen, men vi håber også, at politikerne har deres ideer til, hvordan man får en endnu bedre skole", siger Anders Bondo Christensen om kampagnen.

Bondo: Vi skal have rusket op i de kommunalpolitiske visioner

Danmarks Lærerforening lancerer i dag en kampagne, der opfordrer lærere og kandidater til at tænke på skolen i den kommende valgkamp til kommunalvalget.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I dag lancerer DLF kampagnen 'Fremtiden starter i skolen' med fem konkrete bud på de vigtigste indsatsområder i den danske folkeskole. Det skal være med til at kickstarte debatten om den gode folkeskole og få engageret både vælgere og kandidater til kommunalvalget.

"Folkeskolen er kommunernes vigtigste opgave. Det er vigtigt, at vi sikrer et politisk engagement bag folkeskolen. Vi har oplevet i stigende omfang, at det er teknokrater, der har overtaget udviklingen af skolen. Derfor er det vigtigt forud for kommunalvalget at få rusket op og få nogle politiske visioner for, hvad er det for en skole, vi gerne vil have. Folkeskolen er alt for vigtig til at man bare ureflekteret ændrer den", siger formand for DLF, Anders Bondo Christensen.

Han synes, at det var mærkeligt, at der ikke var et større kommunalpolitisk engagement under forårets lockout og "det overgreb lærerne blev udsat for". Anders Bondo Christensen opfordrer derfor lærerne - og alle andre - til at debattere folkeskolen under valgkampen.

"Jeg synes at det er nu man skal engagere sig. Jeg ved at der er mange lærere der har været frustrerede, men det er nu vi har chancen for at komme i dialog med politikerne. De er forpligtede til en politisk dialog, så det håber jeg, at rigtig mange lærere tager del i".

Kommunalvalg: Se, hvad kandidaterne mener om folkeskolen

Fem forslag til valgtemaer For at hjælpe engagementet og debatten på vej i lokalsamfundet, har Danmarks Lærerforening udvalgt fem krav til fremtidens folkeskole:

Pengene skal følge inklusionen, max være 24 elever i klassen, undervisningsfaciliteterne skal være i orden, lærerne skal have faglige kompetencer, og der skal være tid til kvalitetsundervisning og forberedelse.

"Vi har sat konkrete temaer frem, som betyder meget for folkeskolen, men vi håber også, at politikerne har deres ideer til, hvordan man får en endnu bedre skole. Vi skal have, at folkeskolen er langt de fleste forældres førstevalg til deres børn", fortæller Anders Bondo Christensen.

Udover de konkrete bud, så opfordrer DLF medlemmerne til at lave et 'politiker-skulderklap' ved at fremhæve det parti eller lokalpolitikere, som man mener gør det bedste for skolerne i kommunen. Det kan gøres ved at skrive et opslag på Facebook eller Twitter sammen med hashtagget #fremtidenstarteriskolen.

Lokalpolitikere prioriterer folkeskolen højere end plejehjem