"De her udfordringer skal løses på politisk plan", siger formand for DLF's uddannelsesudvalg Jeanette Sjøberg.

DLF: Lærerne er i en svær position

Da de to forskere Iben Nørup og Betina Jacobsen kort før jul holdt et oplæg for uddannelsesudvalget i Danmarks Lærerforening, kunne formand for udvalget Jeanette Sjøberg i den grad nikke genkendende til forskernes beskrivelser af en præstationskultur. Spørgsmålet er så, om lærerne bærer en del af ansvaret?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg synes faktisk, at lærerne har gjort rigtig meget for at råbe højt om konsekvenserne af den test- og evalueringskultur, man har lagt ned over skolen. De har i den grad gjort opmærksom på, at det ikke er godt for børnene. Men de har jo pligt til at udføre de opgaver, de får pålagt«, siger Jeanette Sjøberg.

Forskere: Skolens præstations kultur får børn til at gå ned

Hun synes, at det er skræmmende, når de unge beskriver deres relation til lærerne og opfatter dem som kontrollanter:

»Hele den danske skoletradition bygger på gode relationer mellem børn og voksne, og det er virkelig alarmerende, hvis børnene ikke længere føler, at de kan gå til lærerne med deres problemer. Det stiller også os som lærere i en meget svær position«.

Jeanette Sjøberg mener, at man skal skrue ned for det voldsomme fokus på optimering af læringsbegrebet og den målstyrede undervisning med fluebensevalueringer. Hun ser hellere færre fag med karakterer end flere.

»De her udfordringer skal løses på politisk plan. Men vi kan som lærere og ledere forsøge at skabe et præstationsfrit helle for eleverne. Det går vi i Danmarks Lærerforening også i gang med at hjælpe med i et nyt projekt om trivsel til efteråret«.