Vrede over eksamenskaos

Eleverne betaler prisen for Haarders hastværk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Folkeskolens redaktion var mail-system og telefoner rødglødende i sidste uge, skandalehistorierne om eksamenskaos væltede ind. Meldingen var den samme i DLF's sekretariat og hos hovedstyrelsesmedlemmerne. Men situationen i Skolestyrelsen - og på undervisningsministerens kontor - har sikkert været værre. Det er givetvis kun på skolerne, at stemningen var mere kaotisk.

Begivenhederne blev selvfølgelig behandlet på hovedstyrelsens møde i sidste uge - på et ekstraordinært punkt. Og ganske mod sædvane vedtog man en udtalelse.

»Elever betaler prisen for Haarders hastværk«, lyder overskriften. I udtalelsen opfordrer hovedstyrelsen til, at man lader elevernes årskarakterer gælde på grund af ­kaosset ved afgangsprøverne. »Undervisningsministeren må tage ansvaret og be­tale den regning, som kommunerne ender med som konsekvens af kaosset«, hedder det.

»Den utilstedelige ageren går først og fremmest ud over eleverne på alle landets folkeskoler, som i forvejen står i en presset situation. Men det er også dybt utilfredsstillende for lærerne, som har arbejdet hårdt for at sætte sig ind i de nye prøveformer og regler«, skriver hovedstyrelsen, som ser problemerne ved de elektroniske afgangsprøver som udtryk for, at prøverne ikke har været ordentligt gennemtænkt og gennemprøvet.

De kaotiske forhold er »sidste eksempel af en lang række ugennemtænkte tiltag fra ministerens side. Af ideologiske grunde afskaffede regeringen gruppeeksamen, som både elever, lærere og forældre var glade for, og som forskere støttede. I fag, hvor det er oplagt med mundtlige afgangsprøver, besluttede man sig for at gøre dem skriftlige. Og vejledningen til de enkelte fag blev udsendt alt for sent - langt inde i skoleåret«, hedder det i ud­talelsen.

Hovedstyrelsen påpeger, at DLF allerede for to år siden advarede mod at haste nye prøveformer igennem, og at man dengang foreslog, at ministeriet gennemførte et pilot­projekt sammen med lærerne, så forslagene blev testet igennem, før de ramte skolerne.

»Desværre valgte politikerne at ignorere anbefalingerne. Konsekvenserne ser vi nu«, skriver Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse.

pai@dlf.org