Vi skal have alle med
Niels Lynnerup, Herningegnens Lærerkreds > Kreds 121
Vores helt grundlæggende opgave er at sikre medlemmerne de bedst mulige arbejdsvilkår. Det skal ske gennem aftalte forhold. Jeg vil arbejde for, at vi ved den kommende periodeforhandling centralt sikrer, at ingen kommuner skal kunne undslå sig at forhandle arbejdstid. Vi skal have alle med.
Lærere og børnehaveklasselederes største motivation er at kunne levere undervisning af høj kvalitet. Et ofte højt undervisningstimetal for den enkelte gør, at den individuelle forberedelsestid for mig stadig er en kronjuvel og fundamentet for god undervisning. Den skal »sikres«. Det er lykkedes flere steder, men også her skal vi have alle med.
Inklusion bliver nu ofte defineret på en anden måde, men uanset navn, så har det stadig afgørende betydning for elevernes undervisningsmiljø og lærernes arbejdsmiljø. Der findes ingen simple løsninger. Folkeskolen skal være for alle, men inklusionen må ikke bringe fællesskabet i fare og forhindre læreren i at gennemføre undervisningen. Co-teaching, lokalt resursecenter med mere er hjælpsomme tiltag, men det er ikke gratis - og alt for ofte eksisterer disse muligheder kun på papiret. Der skal investeres. Det skal vi til stadighed arbejde på, at kommunerne gør, blandt andet ved at highlighte de gode eksempler. Og nok så væsentligt - vi skal også være bedre til at fortælle, at der er eksempler, hvor såvel den enkelte elev som klassefællesskabet er bedst stillet med et undervisningstilbud uden for klassens rammer.
Læringsplatformene anvendes nu de fleste steder med sund fornuft og professionel dømmekraft. Men vi er ikke i mål - også her skal vi have alle med. En lakmusprøve på de tiltag, som konstant trækkes ned over folkeskolen, bør være spørgsmålet: Gavner det undervisningen?