Tilfredshed med OECD-opfølgninger

Ændringerne skal prioriteres, så de kan få praktisk gennemslag på skolerne, mener hovedstyrelsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Skolerne kan ikke overkomme alt på én gang. Kommunerne må sørge for, at forudsætningerne er i orden med hensyn til både tid, materialer og nødvendig efteruddannelse, så vil der kunne ske et løft på de områder, der bliver prioriteret, og så skal man ikke gå i gang med andre store fornyelsesprojekter, før det første er blevet en solid del af hverdagspraksis«.

Sådan lød en konklusion fra Anders Bondo Christensen, da DLFs hovedstyrelse i sidste uge drøftede opfølgningen på de anbefalinger, som OECD før sommerferien kom med om skolen.

Samme dag som Folketinget åbnede, blev der offentliggjort en rapport om, hvordan der kan arbejdes videre med OECDs anbefalinger (se omtalen på folkekolen.dk den 6. oktober: »Ja til en dansk model nej til nationale test«). Hovedstyrelsen virkede temmelig fortrøstningsfuld, for selv om der selvfølgelig stadig er uenigheder, så viser DLFs samarbejde om rapporten med Undervisningsministeriet, KL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skole og Samfund, Lederforeningen og Danmarks Skolelederforening, at der langt hen ad vejen er enighed på væsentlige områder. Og i den fælles rapport, »Folkeskolens svar på OECDs anbefalinger«, understreges det igen og igen, at Danmark ikke skal have landsdækkende obligatoriske prøver, offentliggørelse af testresultater eller rangordning af skoler.

I hovedstyrelsens debat var der fokus på, at de ændringer, der skal ske, skal prioriteres. Anbefalingerne må ikke udvikle sig til et stort nyt projekt a la F2000, som mange steder blev oplevet som et pres på skolerne, som ikke hjalp til med at løfte kvaliteten, sagde Ole Holdgaard. Det må hele tiden dreje sig om at opnå reelle forbedringer for eleverne.

»Det kan jo ikke nytte, at når OECD kommer igen, så finder man ud af, at børnene er blevet gode til at klare test, og at skolerne er blevet gode til at evaluere, hvis eleverne ikke er blevet bedre til at læse, og kommunerne ikke er blevet bedre til at håndtere naturfagene«, sagde Stig Andersen.

Rapporten kan downloades fra folkeskolen.dk til højre for dette hovedstyrelsesreferat.

thejsen@dlf.org

Og så skal man ikke gå i gang med andre store fornyelsesprojekter, før det første er blevet en solid del af hverdagspraksis