Målet er det gode lærerliv

Efter medlemmernes ja til overenskomsten har hovedstyrelsen igangsat en række politiske initiativer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dagen efter at resultatet fra medlemsafstemningen om det kommunale overenskomstresultat forelå, holdt DLF's hovedstyrelse et ekstraordinært heldagsmøde for at diskutere det videre forløb på både kort og lang sigt. Dette afklarings- og planlægningsarbejde fortsatte på april måneds ordinære todagesmøde.

Strategien for både det interne arbejde i foreningen og den eksterne kommunikation har været, at der hele vejen skal være så stor åbenhed som muligt. Derfor er der før og i forhandlingsperioden gennemført en række regionale møder med tillidsrepræsentanter, så der hele tiden principielt er kontakt til og fra alle skoler og andre lærerarbejdspladser i hele landet.

De overordnede mål for DLF's overenskomstforhandlere har været »det gode lærerliv« forstået som rum til professionelt lærerarbejde og bedre forudsætninger for at kunne gennemføre god undervisning.

Fokus på trivsel og arbejdsglæde

Efter oplæg fra formanden for skole- og uddannelsespolitisk udvalg, Dorte Lange, om vilkårene for, at medlemmerne kan udfylde lærerrollen, og oplæg fra formand Anders Bondo Christensen om de politiske muligheder og udfordringer diskuterede man både her og nu-aktiviteter og det langsigtede foreningsarbejde.

Målene for arbejdet blev »oversat« til almene begrebsrammer: »Vi lærer for livet«, »Skolen for alle« og »Lærerens professionelle råderum«. Og - som en fællesmængde af de tre - »Det gode lærerliv«.

Vivi Hansen understregede, at implementering af overenskomstens professionsaftaler om arbejdstid kommer til at fylde meget - og skal fylde meget - i det fremtidige arbejde, mens Niels Munkholm Rasmussen supplerede med oplæg om skolens undervisningsmiljø i sammenhæng med professionstankegangen. Niels Christian Sauer afleverede et oplæg om psykisk arbejdsmiljø og den »rummelige skole«. Der var både sammenfald i og modsætninger i oplæggene:

Niels Munkholm fremhævede, at nogle af DLF's mål bør være at give lærere »konkrete handlemuligheder, der kan styrke arbejdet med disciplin, tryghed, selvværd og sociale kompetencer«. At sikre en »tydelig reduktion i antallet af elever og lærere, der krænkes i skolen«, og - på længere sigt - at sikre »markant nedbringelse af uro, vold og mobning« og »fokus på, at trivsel og arbejdsglæde skal kendetegne folkeskolens undervisning«.

Niels Christian Sauer fremhævede, at intet er mere ødelæggende i forhold til faglighed i skolen og rekruttering af lærere »end undervisningsforstyrrende uro, vold, trusler, mobning og verbal chikane«.

Skolen er, mener Sauer, øjensynligt inde i en ond cirkel, »hvor kravet om øget 'rummelighed' sætter fællesskabet mere og mere under pres. Hvis udviklingen skal vendes, er det første, der skal ske, at 'skolens problemer med uro, vold, mobning og chikane konfronteres'«.

Succeskriteriet er et bedre lærerliv

Formanden for organisations- og arbejdsmiljøudvalget, Astrid Schjødt Pedersen, pointerede, at indsatsen i forhold til arbejdsmiljø ikke kun handler om symptombehandling, men netop om en politisk satsning for det gode lærerliv, og Anders Bondo understregede, at det er et vigtigt succeskriterium for hele arbejdet, at lærere oplever, at de får bedre muligheder for at gennemføre god undervisning, og at medlemmerne får et bedre lærerliv.