Folkeskolen er Danmarks vigtigste samfundsinstitution

Publiceret

1.-SUPPLEANT:

Lene Høiriis Nielsen, 4690 Haslev, kreds 60

2.-SUPPLEANT:

Lise Vadsager, 4171 Glumsø, kreds 50

STILLERE:

Anne Gade Nielsen, kreds 54 • Per Toft Haugaard, kreds 54 •Anette Petersen, kreds 54 • Lisbet Rasmussen, kreds 54 • JensHollensen, kreds 54 • Kirsten Skaarup, kreds 54 • Katja Holm, kreds54 • Anette Lis Jensen, kreds 60 • Ivar Karrebæk Askøe, kreds 60 •Mette Brendstrup, kreds 60 • Anette Thorshøj, kreds 60 • MargretFridriksdottir, kreds 60 • Jeppe Hansen, kreds 60 • Susanne Lynge,kreds 60 • Gitte Østrup Jeppesen, kreds 60 • Maria H. Friislund,kreds 60 • Charlotte Frandsen, kreds 60 • Ingelise Jørgensen, kreds50 • Birgitte Lehrmann, kreds 50 • John Hansen, kreds 50 • ErikThomsen, kreds 50 • Mogens Larsen, kreds 50 • Rikke Thernøe, kreds50 • Maja Elvang, kreds 50 • Klaus Bolø, kreds 50 • Karl ErnstSchefferling, kreds 50 • Henrik Hansen, kreds 68 • Karina Pedersen,kreds 68 • Susanne Køhler, kreds 68 • Maria Naur, kreds 68 • BirgerPetersen, kreds 68 • Malene Hjøllund, kreds 68 • Leif ReeseNæsborg, kreds 61 • Jacob Svava Mortensen, kreds 61 • Lise-LotteHorn Jakobsen, kreds 61 • Søren Pedersen Eriksen, kreds 61 • PiaSundberg, kreds 61 • Gerd Østergaard, kreds 61 • Heino Bo Hansen,kreds 61 • Julie Anna Hedegaard, kreds 61 • Rikke Næstholdt, kreds61 • Thomas Erskov, kreds 61 • Kasper Pedersen, kreds 61 •Charlotte Corneliussen, kreds 61 • Rikke Fisker Themsen, kreds 61 •Jon Høiler, kreds 61 • Kjeld Nielsen, kreds 61 • Anne Thornild,kreds 61

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen er stedet, hvor elever fortsat skal mødes på tværs af sociale skel, så der dermed skabes forudsætninger for sammenhængskraft i vores samfund. Denne sammenhængskraft trues af nedskæringer på folkeskoleområdet, hvilket resulterer i, at lærere og elever forlader folkeskolen.

Det er for mig helt afgørende, at folkeskolen fortsat er det sted, hvor langt de fleste elever går i skole. Når privatskolen vælges i stigende grad, er folkeskolen og dermed sammenhængskraften i samfundet truet.

Samarbejdet om folkeskolen blev reduceret og svækket med indførelsen af lov 409 og folkeskolereformen. Jeg vil arbejde for, at samarbejdet på alle niveauer styrkes og fører til, at folkeskolen styres og ledes i tillid til, at lærerne er de professionelle, og at hele undervisningsopgaven varetages af læreruddannede. Hovedstyrelsen skal tage initiativer, der skaber og styrker dette samarbejde, og som forpligter politikerne til at turde tage ansvar for folkeskolen.

Det faktum, at der stilles større krav til skolerne, og der samtidig afsættes færre resurser, er et kæmpe pres på arbejdsmiljøet. I hele landet er inklusion blevet til en spareøvelse, der hverken gavner den sårbare elev, klassen eller den enkelte lærer. Jeg vil arbejde for, at politikerne skal få mål og resurser til at hænge sammen også på tværs af kommunerne. Vi ser en meget skæv udmøntning af midler, som medfører store forskelle på, hvordan man kan drive skole i de enkelte kommuner.

Jeg vil arbejde for, at DLF fortsat bidrager til løsninger på folkeskolens udfordringer. Lærerne skal respekteres for den vigtige opgave, de løser i og for samfundet.