Enklere klagesystem i DLF

Der var ingen, der stemte imod, da hovedstyrelsen på DLF’s kongres fremlagde et forslag om at gøre det lettere at søge erstatning i klagesager over sagsbehandling i DLF eller en lærerkreds.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor det i dag er nødvendigt at skrive tre forskellige klager, behøver lærerne i fremtiden kun at udforme én, hvis de vil søge erstatning for tab, de mener at have lidt på grund af DLF's sagsbehandling. Det blev vedtaget af en enig kongres. Forslaget blev fremført af formanden for organisations- og arbejdsmiljøudvalget Thomas Andreasen.

Hidtil har en lærer, der føler sig dårligt behandlet, skullet udforme en klage til først lokalkredsen og sidenhen til Danmarks Lærerforening centralt, før en sidste klage kan ende på opmandens bord, som i dag er den eneste instans, der kan tildele erstatninger i klagesager.

Det bliver ikke nødvendigt fremover, da Hovedstyrelsen med ændringen nu kan udarbejde et samlet dokument, der kan genbruges gennem alle instanserne.

Opmandsfunktionen blev indført på kongressen i 2005, og det er første gang, at foreningen har evalueret ordningen. Det er evalueringen, der har ført til, at forslaget om at gøre det lettere at søge erstatning.

2007: DLF får opmand

Læs mere

Vedtægtsændringen