Lærer til lærer

Hvor meget bruger du egentligt teori til planlægning af din undervisning?

Studie angående erfaringsbaseret undervisning vs. teoretisk baseret undervisning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi er to lærerstuderende der er i gang med et bachelorprojekt, og vil hjælpe nyuddannede lærere med at få en bedre start på deres karriere.

Vi har læst os frem til at der er en tendens til at lærere ikke får alle de didaktiske overvejelser med ind i planlægningen af undervisningen som de gerne ville.

Hertil er vi i gang med at interviewe/spørge flere lærere om deres tilgang til undervisningen, samt hvorfor de har denne.

For at give dig et nærmere indblik i hvad projektet omhandler, er her vores foreløbige problemformulering; Hvordan kan vi sikre at vi som matematiklærere træffer vores didaktiske beslutninger på et teoretisk grundlag?

Selvom der står “matematiklærere”, finder vi det stadig relevant at tale med lærere indenfor andre fag.

Hertil vil vi høre lidt om planlægningen af din undervisning:

Når du planlægger undervisning, hvor ofte inddrager du didaktisk teori?

Hvis ja, overvejer du hvorfor du bruger de teorier du bruger?

Efter undervisningen, reflekterer du da over hvad der fungerede og hvorfor?

Hvordan holder du dig opdateret på ny teori?

Hvordan mener/tror du at dine kolleger forholder sig til didaktiske overvejelser vedr. deres undervisning?

Hvis man foretrækker at svarer på mail, er man velkommen til at skrive på mailen: 30170326@kp.dk