Tilbage til normalen? Læreres skolestart er mærket af corona

Lærerne er mødt ind til en ny virkelighed uden strikse coronaregler. I en tid, hvor smittetrykket stiger, gør det mange lærere usikre.

Publiceret

»For meget ansvar over tilskoleledelsen«

Lars Spangaard Jensen, lærer, Sabro-Korsvejens Skole,Aarhus:

»I Aarhus er smittetrykket steget de seneste dage, så der er envis nervøsitet over, om vi skal lukke ned igen. Ellers er der mestglæde over at komme tilbage til en nogenlunde normal hverdagigen.

Der er ekstra fokus på håndvask om morgenen og afspritning afoverflader - særligt i faglokaler. I musikundervisningen skal alsang foregå udendørs.

Forældre må ikke komme ind på skolen, medmindre de er inviterettil et møde. Vi plejer at have årgangsmøder med forældrene, hvor demøder fysisk op, men de bliver nu afholdt online i stedet. Desudenvil vi forsøge at undgå vikarer i yderlektionerne og i stedet giveeleverne hjemmearbejde. I frikvartererne får hver årgang tildelt etudendørsområde på skolen.

Vi er heldige med, at alle klasselokaler har egen indgang oghåndvask, og at der er toiletter nok til at give hver årgang - hvisikke hver klasse - deres eget. Endelig er der investeret i ekstrarengøring.

I forhold til retningslinjerne synes jeg, at man lægger megetansvar over til skoleledelsen. Der er meget, man så vidt muligt børgøre. Selv om der er forskel på skoler, kunne der godt værefastlagt klarere centrale rammer«.

»Afspritning æder af undervisningstiden«

Jan Andersen, lærer og fællestillidsrepræsentant,Rosengårdskolen, Odense:

»Ledelsen har udarbejdet retningslinjer, som blev meldt udførste dag efter ferien. Klasserne på skolen kommer til at væreadskilt hele skoletiden. Der bliver ingen holddeling på tværs.Desuden har vi stort fokus på afspritning, særligt i faglokalerne,der bruges af flere klasser i løbet af dagen. Både overflader ogredskaber sprittes af både før og efter hver lektion.

Vi følger et forsigtighedsprincip, hvor de sundhedsmæssigeretningslinjer altid har forrang. Vi skal tilbage på fuldt timetal,men vi kommer ikke til at gå på kompromis med afspritningen, selvom den æder undervisningstid.

Vi går tilbage til, at hele klassen er i sine sædvanlige lokalermed sine sædvanlige lærere, men vi har faktisk plads nok til atkunne opretholde en afstand på en meter mellem hver elev alligevel.Hvert klasseværelse har desuden egen indgang udefra, så elevernekan sluses ind i god ro og orden uden for tæt trafik pågangene.

Lærerne på skolen er blandet trygge og utrygge ved at skullestarte op igen, men der er en helt naturlig usikkerhed på skolenover for, hvordan det går, når planerne rammer virkeligheden. Éter, hvad man forestiller sig og gør sig af forberedelser - nogethelt andet er, når man står i den konkrete situation«.

»Vi er presset påpladsen«

Vivian Meier Korsgaard, lærer og tillidsrepræsentant,Dansborgskolen, Hvidovre:

»Som tresporet byskole er vi generelt presset på pladsen, så medalle elever tilbage i deres normale klasser kan vi ikke altidoverholde en meters afstand. Men vi skal have opmærksomhed på atoverholde det så vidt muligt.

I stedet for at møde ind i klassen kommer eleverne fortsat tilat møde ind på græsarealet ude foran og følger en fast rute ind påskolen. 0.-4. følges ad sammen med en lærer, de ældre elever skalselv gå ind. Der er lavet tydelige markeringer i gulvet, der skalsørge for, at alle holder til højre på gangene. Ingen forældre haradgang på skolen.

Der kommer til at være stor opmærksomhed på at afspritte ogvaske hænder før og efter hver lektion. Eleverne kommer til atholde pauser samtidig, men hver årgang får tildelt et område, de måvære i. Fokus er på, at eleverne kun har kontakt med dem på deresegen årgang.

I musikundervisningen kommer al sang til at foregå med hovedet isamme retning og med behørig afstand. Vi har fælles morgensang togange om ugen, der er sat på standby. Vi arbejder på en 'PhillipFaber-løsning', hvor et par lærere synger for på Zoom, og eleverneså synger med i egne klasser med åbne døre.

Stemningen er overordnet god, og vi glæder os til at få detkollegiale tilbage«.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og elever er tilbage efter sommerferien til en næsten normal skole. Selv om det stadig er en generel anbefaling at holde en meters afstand, er det ikke længere et krav, når eleverne opholder sig i klassen. Det er det til gengæld igen at leve op til folkeskolelovens bestemmelser for undervisningen og at have ekstra fokus på rengøring og håndhygiejne.

De seneste retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet slår fast, at skolerne skal følge de almindelige bestemmelser i lovgivningen. Det betyder, at skolerne skal tilbyde en næsten normal skolegang: Alle elever er retur, der er ikke længere opdelte klasser, alle har fuldt skema, og afstandskravet er ophævet imellem elever i samme klasse, men ikke mellem lærere og ikke mellem lærere og elever. Her skal der være en meter i normale situationer og to meter til første række af elever ved tavleundervisning.

Opgaven med at tolke reglerne og tilrettelægge det nye skoleår forsvarligt for elever og lærere er en udfordring. Formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov understreger, at der er stor forskel på landets skoler, hvorfor der nu forestår et stort arbejde med at få oversat retningslinjerne i en lokal kontekst. Man har naturligvis forskellige muligheder, hvis man som skole ligger ude på landet, i forhold til hvis man er en byskole klemt inde mellem trafikerede gader og boligblokke, understreger hun.

»Lærerne har rigtig mange spørgsmål om, hvordan man får skolehverdagen til at fungere inden for de sundhedsmæssige retningslinjer på netop deres skole, og de skal naturligvis besvares. Jeg ved, der arbejdes på højtryk i kommuner, de lokale lærerkredse og på skolerne med netop det«, siger Regitze Flannov.

Stigende smittetryk

De seneste uger er antallet af Covid-19-smittede begyndt at stige, og værst ser det ud i Aarhus. Derfor er der blandt andet indført et krav om mundbind i offentlig transport, og ungdomsuddannelserne i landets næststørste by har udskudt det nye skoleår i to uger.

Udviklingen i coronasmitten giver anledning til utryghed på skolerne i landets næststørste by. Det er især personer med somalisk baggrund, der er blevet ramt, viser tallene. På Ellehøjskolen i det vestlige Aarhus er 95 procent af de cirka 360 elever tosprogede - og mellem en tredjedel og halvdelen af eleverne har somalisk baggrund.

Lærer Andreas Ravn Skovse, der underviser i blandt andet dansk som andetsprog på Ellehøjskolen, fortæller, at problematikken har været vendt på et opstartsmøde inden skolestarten, men at det mest er noget, lærerne snakker om indbyrdes.

»Vi er lidt fanget, for vi synes egentlig ikke, at vi kan tage flere forholdsregler ud over de allerede eksisterende retningslinjer. Vi ønsker jo heller ikke at blive set som overreagerende. Vi har ikke indført skærpede sikkerhedskrav, og der er grænser for, hvad vi faktisk kan gøre - ud over at følge de generelle retningslinjer og være meget omærksomme på det«, siger Andreas Ravn Skovse til folkeskolen.dk.