Tagensbo Skole i København har tre nye arbejdsrum, hvor der er plads til alle skolens lærere.

Lærere: Vi regner med fuld tilstedeværelse

På Tagensbo Skole i det nordvestlige København føler lærerne sig privilegerede over at have mange og nye lokaler til forberedelse. De fleste vælger at være på skolen fra 8-16 hver dag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lugten af nye gulve og frisk maling hænger stadig overalt på Tagensbo Skole i Københavns nordvestkvarter. For tre år siden blev den 73-årige skole renoveret og udvidet, så bygningen i dag har plads og rum til, at alle lærere kan forberede sig på skolen. "Det er videndeling i praksis at have kollegaerne så tæt på. Vi gør det jo hele tiden, når vi hører nogen snakke om noget. Man hører man jo lige med et halvt øre, og så kan man ofte byde ind med noget. Det giver en helt anden nærhed", siger Kristoffer Vahl, der er tillidsrepræsentant på Tagensbo Skole.  Alle lærere kan arbejde samtidig, fordelt i skolens tre arbejdsrum. Hvert arbejdsrum har stationære computere, smartboard, individuelle skabe, garderobe og tekøkken. De har ikke personlige arbejdspladser eller hæve-sænkeborde, men der er borde nok til alle, hvor lærerne kan sætte sig med deres egen bærbare computer eller iPad.

Nye bygninger ændrede kulturen

Lærerne vælger skolen Madpakker og social snak hører til i personalerummet, og ifølge lærerne hjælper det på effektiviteten i arbejdsrummet. "Det er ikke et lærerværelse, det er et arbejdsværelse, hvor der hersker en særlig arbejdsro. Vi kan sagtens have det smaddersjovt, men prioriteten er arbejdet", siger dansklærer Ine Jeppesen. Indtil lovindgrebet træder i kraft, er der ingen krav fra lederen om, hvor lærere skal befinde sig, når de forbereder sig, men for mange lærere på Tagensbo Skole fungerer arbejdsrummene så godt, at de alligevel bruger størstedelen af arbejdstiden på skolen. "Det er en del af min arbejdsrytme at møde ind tidligt, uanset om jeg har timer eller ej. Skolen er en utrolig inspirerende arbejdskulisse at være i", siger arbejdsmiljørepræsentant Jesper Friis. Koncentration er en udfordring Lærerne på Tagensbo Skole er klar over, at deres rammer er unikke og i nogles øjne optimale for fuld tilstedeværelse. Selvom de er glade for det tætte samarbejde, der er kommet med brugen af arbejdspladserne, så er de enige om, at det er svært at se lærerfaget uden en grad af fleksibilitet. Især arbejde, der kræver koncentration, kan være svært at gøre i skolens arbejdsrum.  "Jeg tror godt, vi kan regne med at blive pålagt fuld tilstedeværelse, og så bliver stileretning det springende punkt for mig. Det har jeg altid gjort hjemme, fordi jeg har brug for helt ro. Det kan være svært at gå direkte fra klasseværelset og skulle finde roen til at rette stile i arbejdsrummet", siger Ine Jeppesen. De giver alligevel udtryk for, at der kan findes løsninger på udfordringerne. "Man kan markere, hvilken zone man er i, mens man sidder og arbejder. Eksempelvis ved at tage musik i ørerne, når man retter, og derved signalere, at man ikke er tilgængelig. Jeg vil dog have svært ved at forberede mig på skolen, hvis jeg skal læse en bog eller se en film, men det er mit indtryk, at hvis der kommer fuld tvungen tilstedeværelse, skal vi nok finde ud af det her", siger tillidsrepræsentant Kristoffer Vahl.