Virkeligheden blev flere timer, end politikerne sagde

Lærerne i Struer har fået 3,45 klokketimer mere undervisning efter indførelsen af reform og arbejdstidslov. Men politikerne havde sagt kun to timer mere og gav vælgerne et helt forkert indtryk, siger kredsformand Torben Voss.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Jeg var stjernetosset. Virkelig gal. Man pisser på lærerne ved at bilde den brede befolkning ind, at lærerne ikke underviser ret meget.«

Så præcis lyder udmeldingen fra formand for Vestjysk Lærerforening Torben Voss.

Lærerforeningen har meget præcist opgjort, hvor meget lærerne i Struer, Holstebro og Lemvig underviser.

Lærerne fra Struer topper den vestjyske liste. Indførelsen af skolereform og arbejdstidslov betyder, at lærerne i gennemsnit underviser 3,45 timer mere om ugen end sidste år. Alligevel lød udmeldingen fra kommunen, at lærerne skulle undervise to timer mere.

»Vi er helt med på, at i en økonomisk beregningsmodel må man bruge tallene anderledes, men det har ikke noget at gøre med de reelle tal, som handler om, hvor meget lærerne står foran eleverne«, siger Torben Voss.

Formand for børne- og uddannelsesudvalget i Struer Steen Jakobsen fra Venstre er selv lærer i Holstebro. Han fortæller, at udvalget politisk besluttede, at lærerne skulle undervise to timer mere.

»Vi fulgte KL's anbefalinger om, at lærerne skal undervise 80 timer mere om året. Men dertil kommer så en omregningsfaktor i forhold til lærere, der varetager understøttende undervisning. Underviser en lærer kun i understøttende undervisning, skal han undervise 1.019 timer om året. Derfor lagde man understøttende undervisning oveni«, siger Steen Jakobsen.

Han erkender, at lærerne reelt står over for eleverne og underviser mere end de politisk udmeldte to timer.

»Tvisten handler om, at vi har meldt noget andet ud end det, som er kommet ud af det. Vi har bedt administrationen om at gå i dialog med Torben Voss om, hvor miseren er opstået«, siger Steen Jakobsen.

Steen Jakobsen fortæller, at tallene godt kan få betydning for politikernes udmeldinger om lærernes arbejdstid næste år.

»Politisk har vi ikke set på tallene, men der må være en sandhed i det. Når det er kommet frem, må vi kigge på det. Der kommer ikke til at ske noget i det her skoleår, men det er klart, at fremadrettet giver det god mening, at vi ser på, hvordan lærernes arbejdstid hænger sammen«, siger Steen Jakobsen.

Vestjysk Lærerforening har gennemgået samtlige læreres aktivitetsplaner. Da Torben Voss blev inviteret til mødet på forvaltningen, pakkede han det store datamateriale med.

»Det var virkelig en afgørende tale på det møde. De havde meldt et meget mindre tal ud end det, lærerne reelt står med, men efterfølgende har de lagt sig ned og accepteret vores beregninger«, siger Torben Voss. Han oplever, at politikerne efter mødet erkender, at lærerne underviser mere, end de først troede.

Powered by Labrador CMS