Debat

Hvis arbejdet gør os syge, er det arbejdsgiverens ansvar at sørge for sikkerheden, skriver Tobias Zimling Kristiansen.

Lærer: Er du stresset? Fiks det med et kursus

I stedet for individuelle interventioner så som et kursus i mindfulness, skal stress håndteres på et  organisatorisk og kollektivt plan med forebyggende løsninger, mener lærer Tobias Zimling Kristiansen.

Publiceret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

”Vil du have et kursus i mindfulness?”

Det kan meget vel være et tilbud, du får, hvis du går til din leder, fordi du føler dig stresset. Og det virker. Forskningen er ret klar - en af de mest effektive metoder til at reducere stress hos lærere er mindfulness og lignende individuelle interventioner.

Så langt, så godt. Ledelsen vil dig og organisationen det bedste, så du kan klare jobbet, og skolen slipper for at punge ud til en vikar. Hvad pokker har du at klage over?

Du har en masse at klage over. Lærergerningen er en af de mest stressede professioner, og i 2022 afdækkede bogen ’Stress i professionsfagene’, at 46 procent føler sig pressede af jobbet.

Arbejdsgiverens løsning er, at læreren skal ændre sig, frem for at organisationen skal tilpasse sig, så belastningen bliver lavere. Det er her vigtigt at huske på, at Arbejdstilsynet kræver, at arbejdet planlægges og udføres, så det psykiske arbejdsmiljø er fuldt forsvarligt.

Kollektive og organisatoriske løsninger

Forskningen er ikke entydig, men den peger på, at der er andre løsninger end den individuelle: Reduktion af arbejdsbelastning (læs: mere tid til forberedelse), bedre organisationsformer som flere voksne i klasserne, kollega-supervision mv. 

Løsninger, der forebygger stress på et organisatorisk og kollektivt plan - frem for det individuelle. Det er løsninger, hvor arbejdsgiveren tager ansvaret for det psykiske arbejdsmiljø på sig i stedet for at udlicitere det til medarbejderen.

Hvis arbejdet gør os syge, er det arbejdsgiverens ansvar at sørge for sikkerheden. På det overordnede plan er løsningen ikke mindfulness eller meditation og yoga, som også er foreslået. Løsningen er, at arbejdsvilkårene forbedres, så arbejdet kan planlægges, tilrettelægges og udføres fuldt forsvarligt. Det vil sige, så lærerne kan klare lærerlivet. Løsningen er ikke individuel, løsningen er kollektiv og systemisk.

Arbejdsgivere brokker sig konstant over manglende arbejdsudbud, og et af deres krav til overenskomstforhandlingerne er, at udbuddet ikke må reduceres. KL bør indse, at udbuddet kan øges, ved at færre bliver syge med stress. Måske har de brug for et kursus i mindfulness, så de kan finde den indre ro?

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk