Lærer Karsten Bräuner kæmper for at få genoprejsning efter lærerkonflikten i 2013, men Lærerforeningen vil ikke støtte hans forslag om at kræve en kommissionsundersøgelse.

DLF afviser at støtte lærers borgerforslag om en lockoutkommission

Knap 7000 har skrevet under på et borgerforslag om en kommission til afdækning af folkeskolereformen, KL’s lockout af lærerne og daværende regerings indgriben i konflikten med arbejdstidsloven i 2013. DLF støtter ikke forslaget.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tidligere lærer på Klarup Skole nær Aalborg Karsten Bräuner er manden bag et borgerforslag om at få nedsat en kommission, der skal undersøge, om der var urent spil på arbejdsgiversiden i forbindelse med lærerlockouten i 2013.

Han har stillet borgerforslaget sammen med to andre tidligere lærere, der ligesom ham selv er meget aktive debattører på blandt andet folkeskolen.dk: Michael Munch-Brandt og Niels Christian Sauer. Sidstnævnte sad i Lærerforeningens hovedstyrelse dengang i 2013.   

Karsten Bräuner har mange gange, siden han stillede forslaget 2. december sidste år, efterlyst en stillingtagen til forslaget fra DLF.

Den stillingtagen er kommet nu. Formand for DLF Gordon Ørskov Madsen har svaret på spørgsmålet i et indlæg her på siden.

Debat: Svar til Karsten Bräuner

"Ja, hovedstyrelsen har ad flere omgange drøftet Karsten Bräuners borgerforslag om en kommission om 2013-forløbet. Og nej, der er ikke opbakning til forslaget i hovedstyrelsen", lyder det klare svar i Gordon Ørskov Madsen.

Forslaget har ingen gang på jord

Gordon Ørskov Madsen fortæller i indlægget, hvor mange tiltag DLF gennem de sidste ti år har gjort for at få beviser for, at der var aftalt spil på arbejdsgiversiden bag KL's lockout af lærerne og det efterfølgende lovindgreb. Lovindgrebet betød nye arbejdstidsregler for lærerne, som i høj grad gjorde det muligt at finansiere folkeskolereformens lange skoledage med ekstra undervisningstimer til eleverne.

Han tror ikke, at en kommission vil give lærerne den oprejsning, som forslagsstillerne håber.

DLF anker ikke sag om aftalt spil i 2013: Vi må erkende, vi ikke kan komme videre 

"Det er min vurdering, at det ikke er tilfældet. Selv hvis vi ved fælles hjælp kunne få borgerforslaget op over de nødvendige 50.000 stemmer, er der lang vej til, at politikerne nedsætter en kommission - og endnu længere til, at denne kommission vil kunne finde den 'rygende pistol', som endeligt kunne bevise, at der var tale om aftalt spil", skriver han.

Lærerforeningen har forsøgt at gå rettens vej for at søge oprejsning til lærerne. Men Lærernes Centralorganisation har netop besluttet, at man ikke vil anke landsrettens dom om, at sagsanlægget mod staten for aftalt spil i 2013 er forældet. 

Men hvorfor så ikke prøve at støtte borgerforslaget? Ville DLF's hovedstyrelses opfordring til at skrive under på borgerforslaget ikke kunne løfte antallet af underskrifter over de 50.000, der skal til for, at Folketinget skal behandle det?

"Jeg tror ikke, det ville gøre den store forskel, selv om DLF bakkede forslaget op. En eventuel ny undersøgelse vil ikke kunne bringe noget nyt frem. Derfor er der ingen af os, der tror på, at vi kan komme videre ad den vej", siger Gordon Ørskov Madsen til folkeskolen.dk. 

Landsretten afviser at køre sag om aftalt spil ved lockout i 2013 

DLF: Sygeplejerskestrejke og lærerlockout er ikke ens

Desuden mener han, at forslagsstillerne blander nogle ting sammen. I borgerforslaget trækkes der nemlig paralleller til overenskomstforhandlinger 2021, hvor regeringen også greb ind i sygeplejerskernes strejke.

"Det er to meget forskellige forløb. I 2021 var aftalesystemet intakt. Det var det ikke i 2013. Derfor kan man ikke sidestille de to forløb", siger han.

Karsten Bräuner har under Gordon Ørskov Madsens indlæg skrevet, at han vil kommentere på det på søndag på sin blog på folkeskolen.dk.

Læs mere

Se borgerforslaget her