Tillidsrepræsentant Maria Smidsholm og lærer Cæcilie Christiansen er enige om, at der er forskel på lærere, der har oplevet lockouten i 2013, og dem som ikke har.
Tillidsrepræsentant Maria Smidsholm og lærer Cæcilie Christiansen er enige om, at der er forskel på lærere, der har oplevet lockouten i 2013, og dem som ikke har.

Lærer uden konfliktminder: "Nu er der færre, der siger, at sådan var det ikke før"

Cæcilie Christiansen blev ansat i 2014 på Lergravsparkens Skole. Hun kender ikke til andet end arbejdstidsreglerne fra Lov 409. Hun tror, hun har det lettere end sine erfarne kolleger, fordi hun ikke har noget at sammenligne med.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lov 409 gav Cæcilie Christiansen klare rammer og let adgang til sparring, da hun begyndte som lærer på Lergravsparkens Skole på Amager i København. 

"Jeg har ikke prøvet andet. Jeg blev kastet ind i den nye reform og arbejdstidslov. Det var den aftale, man indgik. Når man er ny, er man bare topmotiveret for at give den en skalle. Og jeg tror, at det på nogle måder er nemmere ikke at have noget at sammenligne med", siger hun.

Der var flere ting ved arbejdstidsloven, som hun satte pris på, da hun begyndte på jobbet.

"Vi skulle alle være her til kl. 16. Nogle dage længere. Så der var mennesker hele tiden, som jeg kunne sparre med".

Lokal aftale giver mere fleksibilitet

For et år siden indgik Københavns Lærerforening en lokal arbejdstidsaftale, som blandt andet betyder, at lærerne nu selv kan bestemme, hvor de vil lægge fem af ugens arbejdstimer. Og det fik også Cæcilie Christiansen til at se fordelene i aftalte rammer.

"Jeg har jo fået en lille snert af, hvordan det har været tidligere. Det begynder jeg helt sikkert også at se fordele i. Før skulle man forberede sig efter syv-otte timers undervisning, nu kan man gå hjem, puste ud og forberede sig om aftenen", siger hun.

Hun synes også, at det giver meget mere mening, at hun nu kan lægge forældresamtaler til langt ud på eftermiddagen eller om aftenen.

"Jeg har 70 forældresamtaler. Hvis jeg skulle nå det inden kl. 16, ville jeg blive nødt til at sprede det ud over mange dage. Jeg ville aldrig blive færdig". 

Mange nye lærere giver ny stemning

Maria Smidsholm er tillidsrepræsentant på skolen. Hun mener, at kollegerne nu har færre enkeltstående sygedage, efter, der er løsnet op for tilstedeværelsen på skolen. "Skolen får simpelthen mere ud af medarbejderne".

Hun var selv en del af konflikten, og hun mærker også en forskel på de lærere,  som har været ramt af konflikt og dem som først er begyndt som lærer senere.

"Det er meget personafhængigt. Men dem der har været gennem lockouten har også været gennem mistroen. De har oplevet, at folk satte spørgsmålstegn ved, om man passede sit arbejde".

Cæcilie Christiansen mærkede forskellen tydeligst i sit første lærerår. Der har været stor udskiftning på skolen, siden lockouten. Sidste skoleår kom der 18 nye lærere efter sommerferien.

"Det første år kunne jeg mærke det rigtig meget. Men nu er der kommet en hel masse nye ind, så nu er der bare meget færre, der siger, at sådan var det ikke før", siger Cæcilie Christiansen. 

Powered by Labrador CMS