Sådan så det ud, da Pernille Dunk Larsen (til venstre) fik overrakt Folkeskolens Formidlingspris af Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen (til højre).
Sådan så det ud, da Pernille Dunk Larsen (til venstre) fik overrakt Folkeskolens Formidlingspris af Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen (til højre).

Lærerprofession.dk: Se hvem Folkeskolens pris gik til i år

Her til eftermiddag blev de bedste lærerprojekter fejret ved lærerprofession.dk's prisuddeling i København, og traditionen tro uddelte Fagbladet Folkeskolen sin pris til det bedst formidlede bachelor- og diplomprojekt. Se hvem, der løb med de to priser.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan gør vi folkeskolen endnu bedre? Det er der mange svar på, og nogle af svarene kan findes i de mange bachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter fra landets læreruddannelser, der hvert år peger på udfordringer og løsninger i folkeskolen.

Her til eftermiddag er de projekter, der på bedste vis er med til at inspirere til ideer og løsninger til, hvordan undervisningen i folkeskolen kan blive endnu bedre, blevet fejret. Det skete ved lærerprofession.dk's årlige prisuddeling i København.   

Folkeskolen uddeler her hvert år mediets Formidlingspris til den bachelor- og diplomopgave, der ifølge Folkeskolens chefredaktør Hanne Birgitte Jørgensen er bedst og skarpest formidlet i forhold til at komme udover rampen til andre, der kunne få glæde af at læse opgaverne.

I år gik prisen for den bedst formidlede bacheloropgave til Camilla Trankjær, der også modtog prisen for årets bedste bachelorprojekt.

Årets pris for den bedst formidlede diplomopgave gik til Pernille Dunk Larsen, der til daglig er naturfagsvejleder og lærer på Borup Skole på Sjælland.

Camilla Trankjær vinder for sit bachelorprojekt i biologi, hvor hun har kigget på Clio Onlines beskrivelse af immunsystemet. En beskrivelse, der trækker på en krigsmetafor til at forklare, hvordan kroppen er en fæstning, som uvedkommende bakterier forsøger at trænge ind i.

I opgaven påpeger Camilla Trankjær, at billedsproget har den negative konsekvens, at kroppens system tildeles menneskelige følelser. Og det betyder, at eleverne ikke i tilstrækkelig grad lærer at forstå, at naturen er noget uden for den menneskelige verden.

"For mig som journalist har det været tankevækkende at begynde at reflektere over, hvilke billeder man bruger, når man skal fortælle noget til nogen, som ikke har fagbegreberne på plads. Og mon ikke også Clio har fået inspiration i opgaven", lød det fra Hanne Birgitte Jørgensen om Camilla Trankjærs vinderprojekt.

Den gode klasse

Den gode klasse

Dagens anden vinder af Folkeskolens Formidlingspris blev givet til Pernille Dunk Larsen for hendes pædagogiske diplomprojekt om, hvad der gør en god klasse.

"Som redaktør på et blad, som ofte har et kritisk lys på, hvad der sker i folkeskolen, blev jeg helt glad, da jeg så emnet. For opgaven handler simpelthen om, hvad der er den gode klasse. Det er jo et begreb, som findes på alle skoler - og lærerne er tit enige om, hvilken klasse der er en god klasse - og hvilke klasser der er problemer med", sagde Hanne Birgitte Jørgensen fra talerstolen.

Pernille Dunk Larsen har i forbindelse med sit projekt blandt andet spurgt alle lærerne på en skole om, hvad der gør en god klasse.

"Det handler naturligvis om mange ting, og opgaven har rigtig mange lag og så mange gode ideer til, hvordan man skaber en god klasse, at jeg tror vi kommer til at beskæftige os mere med den rent journalistisk", lød det fra Folkeskolens chefredaktør.

Med Folkeskolens Formidlingspris følger et weekendophold med alt betalt for to på et Sinatur-hotel.

Powered by Labrador CMS