Forskning

Skolelederen: Robusthed er en del af værdigrundlaget

»Projektet er så vigtigt, at jeg sagde ja til skolens deltagelse i Upright uden at tænke det helt igennem i forhold til arbejdsmængde og tidsforbrug. Så vi asfalterer, mens vi kører«.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sådan lyder det fra Thomas Kirkegaard, skoleleder på Lynge Skole i Allerød Kommune. Og asfalten er blandt andet de ekstra 15 timer, som hvert klasseteam i de seks 7.- og 8.-klasser lige har fået som ekstra forberedelsestid til projektet.

»Vi har interne drøftelser og uenigheder, men det håndterer vi. Og måske er de ekstra timer ikke nok, men så er jeg villig til at se på det. For Upright er et vigtigt dannelsesprojekt for eleverne«, pointerer han.

Set med Thomas Kirkegaards øjne er robusthed så vigtigt, at det ligefrem står i skolens værdigrundlag. For skolen handler ikke kun om det faglige, det handler også om at danne til livet.

»Det at lære at nedtrappe konflikter og forstå sig selv i en kontekst - og ikke bare som en lille solorytter. Det at få noget selvindsigt og nogle strategier i forhold til at tackle udfordringer. Det er både sundt og vigtigt for alle«.

»Samtidig bor vi i et resursestærkt område, og nogle gange taler vi og forældrene problemer op. Problemer som vi en gang imellem bør sige 'pyt' til. Nogle af klasserne har derfor em Pyt-knap installeret, som de bruger til at visualisere alvoren i elevernes konflikter. Er det smådrillerier eller mobning? Kan vi sige pyt? Eller skal vi bruge mere tid?« forklarer Thomas Kirkegaard.

Hele skolens personale

Hvor Upright egentlig fokuserer på de 12-14-årige elever, har Thomas Kirkegaard valgt, at alle ansatte - bortset fra pedeller og rengøringsmedarbejdere - deltager i projektet.

»Jeg ser Upright som en enestående chance for at få efteruddannet hele personalet på en gang, og samtidig er det smart, at vi alle får det samme sprog og den samme referenceramme, når vi taler om robusthed her på skolen«, mener han.

Da de mange opgaver i Upright er målrettet 7.-8. klasse, giver det nogle udfordringer i forhold til brugbarheden i de mindre klasser.

»Alle lærere føler ikke, at de kan bruge det lige meget. Så planen er, at de nuværende 7.-8.-klasser og næste skoleårs 6.-7.-klasser skal arbejde med det, for de er en del af forskningsprojektet. For resten af skolen er det frivilligt. Det er dog mit håb, at de fleste medarbejdere alligevel bliver inspireret og så omsætter nogle af øvelserne fra Upright til deres elevgrupper til brug i for eksempel det almindelige trivselsarbejde«.

Ud over konkrete værktøjer til lærernes undervisning forventer Thomas Kirkegaard, at skolens deltagelse i Upright vil give både redskaber og et fælles sprog til de involverede elever.

»Jeg håber også at kunne aflæse det i de årlige trivselsmålinger«, siger han.

Ikke symptombehandling

For ham er skolen en enestående arena at arbejde med fællesskabet og elevernes robusthed i.

»Skolen er det eneste sted, hvor man er tvunget til at være sammen med nogle, der ikke er ligesom en selv. Netop det fællesskab er en vægtig grund til at arbejde med robusthed i skolen«.

Nogle af lærerne på Lynge Skole ytrer bekymringer over, om det at arbejde med robusthed bare er symptombehandling - i stedet for at tage fat i de virkelige problemer og lave skolen om med for eksempel kortere skoledage, færre test og målinger. Det forstår Thomas Kirkegaard godt, men han mener, at robusthed er en helt grundlæggende vigtig kompetence at have som menneske - uanset kontekst og den virkelighed, man er i og kommer i senere i livet.