Lærer Nurcan Kaya kan tydeligt mærke på elevernes engagement i timerne, at mobiltelefonen ikke mere tager deres opmærksomhed. Til gengæld har de lidt svært ved at finde ud af, hvad de skal bruge frikvarteret til, så hun har spillet Uno og bordtennis med eleverne i 9.c.

Lærer om mobilfri skolestart: "I dag har jeg spillet Uno og bordtennis med eleverne"

Herstedvester Skole er blevet mobilfri fra dette skoleår. Alle er enige om, at det er godt for undervisningen. Opgaven er nu at hjælpe eleverne med at finde ud af, hvad de skal lave i pauserne.

Publiceret Senest opdateret

I sidste uge åbnede Herstedvester Skole til en ny virkelighed. Skolen i Albertslund er nemlig blevet mobilfri.

Det betyder, at eleverne afleverer deres mobiltelefoner om morgenen og først genser dem igen, når skoledagen er slut. Udskolingseleverne får dog deres telefoner i det store frikvarter, hvor flere af dem bruger telefonen til at købe frokost i det lokale indkøbscenter.

Fraværet af mobiltelefoner har mødt stor opbakning fra forældrene, og det gør også noget godt for undervisningen.

Det fortæller Nurcan Kaya, der underviser eleverne i 9.c. Hun har fulgt klassen, siden hun startede på Herstedvester Skole for over fem år siden.

”Jeg kan tydeligt mærke det på elevernes engagement og motivation i undervisningen. Det er som om, at når telefonen ikke er der til at tage opmærksomheden, kan de lige så godt være på i timerne”, siger hun.

Nurcan Kaya kan dog også konstatere, at nogle elever kan have svært ved at finde ud af, hvad de skal lave i de korte pauser, når mobiltelefonen ikke er ved hånden.

”I dag har jeg spillet Uno og bordtennis med eleverne, og jeg har faktisk ikke haft noget alenetid, siden jeg kom i morges”, siger Nurcan Kaya og tilføjer, at det ikke kun er på grund af mobiltelefonernes fravær.

”Der er rigtig mange af vores elever, der værdsætter lidt opmærksomhed og en lille snak ind imellem, så jeg holdt heller ikke altid så mange pauser, før skolen blev mobilfri”, siger hun.

”Folk stirrer bare ud i luften”

Blandt eleverne er der også bred opbakning til at låse telefonen væk i timerne.

Det viser en håndsoprækning blandt eleverne i 9.c. For når telefonen ligger i lommen, kan det godt være svært at lade den være, og inden undervisningen blev mobilfri, var der mange der sad med telefonen under bordet, fortæller Sara Idrizi og Noah Brøns Pedersen.

De og klassekammeraterne i 9.c var med i et pilotforsøg med mobilfri undervisning i forsommeren, der varede halvanden måned, og de har derfor allerede gjort sig nogle erfaringer.

”Jeg var en af dem, der godt kunne komme til at tage telefonen frem i timerne. Men det er nemmere nu”, siger hun.

At telefonen har været udenfor rækkevidde i de korte pauser siden skolestart, er eleverne til gengæld langt fra tilfredse med.

”Nogen der ikke lige er med i en gruppe, har ikke noget at lave i ti-pausen. De sidder bare og stirrer ud i luften”, siger Ahmet Deveci. Han fortæller, at nogle bruger deres Chromebook til at spille i stedet for telefonen. I de mindre klasser har fraværet af telefoner i pauserne allerede skabt mere ballade end sædvanligt, fortæller han.

"Jeg kan godt have brug for at være lidt for mig selv i pauserne og scrolle lidt på Tiktok", siger Sara Idrizi fra 9.c på Herstedvester Skole i Albertslund. I 9.c er der flere, der bruger skærmen som en måde at tage en pause fra det sociale. Ikke mindst de elever, der kan have det svært i skolen, fortæller klassekammeraterne Noah Brøns Pedersen (th.) og Ahmet Deveci (tv.).

”Der var nogle af de små, der kravlede op på taget, og der er allerede smadret tre potteplanter”, opremser han.

Hverken Ahmet, Sara eller deres klassekammerat Noah Brøns Pedersen mener, at mobilfri pauser giver særlig meget mening i deres klasse.

”De siger, at vi skal være mere sociale, men vi er jo sociale på en anden måde, end man var i gamle dage eller er i de små klasser. Vi bruger jo telefonen til at være sammen”, siger Noah Brøns Pedersen.

Skærmdebattør holder foredrag for eleverne

Da skolens ledelse fortalte eleverne om planerne inden sommerferien, var reaktionen ikke ligefrem jublende.

Oprindeligt havde skolebestyrelsen planer om total mobilfrihed, men de tre elever var en del af en mindre gruppe, der fik foretræde for skolebestyrelsen og fik argumenteret for, at udskolingseleverne trods alt fik mobiltelefonerne tilbage i det store frikvarter.

Blandt eleverne på hele skolen er utilfredsheden tydelig.

”Det er forståeligt og helt forudsigeligt, at begrænsninger som en mobilfri skole jo er møder modstand fra eleverne”, siger Yasar Cakmak, der er skoleleder på Herstedvester Skole.

Og for at komme noget af kritikken i møde har han derfor inviteret læge, forfatter og teknologidebatør Imran Rashid til at holde foredrag for skolens udskolingselever her kun fire dage inde i skoleåret. 

Læge, forfatter og teknologidebattør Imran Rashid gør sig klar til at holde foredrag om de skadelige effekter af unges brug af mobiltelefoner. Publikum er elever fra udskolingen på Herstedvester Skole i Albertslund, der netop har indført mobilforbud på skolen.

“Jeg håber, at det kan give eleverne stof til eftertanke, når de hører budskabet og argumenterne fra en autoritets mund. Og så gør vi det jo også for, at eleverne forstår nuancerne i vores beslutningsgrundlag og forstår, at det er noget, vi har besluttet af omsorg for dem”, siger skolelederen.

Skolen skal skabe alternativer til mobilen

Leder af udskolingen Trine Wulff Sørensen håber, at de mobilfri pauser kan hjælpe eleverne til at blive bedre til at danne fællesskaber. Og ledelsen er også forberedt på, at skolen skal sætte ind med alternativer.

”Telefonen er jo en stor del af elevernes hverdag, deres samvær og deres sociale netværk. Det er jo meget mobiltelefonerne, de samles om, og nogle elever bruger dem også som et socialt skjold. Så der skal vi være meget opmærksomme og kunne sætte noget andet i stedet", siger hun.

Eleverne i udskolingen har fået bordfodbold- og bordtennisbord i det fællesrum, de samles i i pausere, og det giver både en hyggelig stemning og får eleverne til at mødes på tværs af klasserne, fortæller Nurcan Kaya. Og den slags alternativer til telefonen, ser hun gerne, at der kommer flere af.

"Lidt flere fodbolde ville hjælpe eleverne meget. Vi har mange elever, som er glade for fodbold", siger Nurcan Kaya.

Eleverne skal eleverne have tid til at vende sig til de nye regler, vurderer hun. Og lærerne spiller en vigtig rolle til at få den proces til at køre.

"Vi skal hele tiden tale initiativet op overfor eleverne, og opmuntre dem til at give det en chance og få dem til at tro på at effekten også kommer i pauserne. Om en måned eller halvanden tror jeg, at de vil være mere positive overfor det”, siger den håbefulde lærer.