»Et verdensklasseværktøj«

»Er i klar til at spille?« Sådan begynder AKT-lærer (adfærd, kontakt og trivsel) Gitte dagens teammøde. Sammen med inklusionspædagogen Camilla er hun uddannet resurseperson på Vigerslev Allés Skole, og de står bag skolens arbejde med trivselsprogrammet Skolestyrken. Gitte folder spillepladsen ud og lægger den på bordet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Farvel til mobning 

»Det er bare et verdensklasseværktøj«, jubler hun til de andres store fornøjelse.

Lærerne sidder koncentreret og lytter med, da spillepladen og fremgangsmåden bliver introduceret. Det er første gang, årgangsteamet skal opleve et af Skolestyrkens værktøjer på egen hånd, og de er alle mødt velforberedte op. Værktøjet kræver, at alle medbringer en udfordring fra hverdagen på skolen, og fællesskabet vælger herefter at arbejde videre med en af problemstillingerne.

»I skal stemme om, hvilken udfordring i har lyst til at arbejde med, og derefter hvilket tema den så går under. Den med flest stemmer går vi videre med«, forklarer Gitte.

Hun peger på spillepladens felter, som nærmest er formet som en slange, der viser de forskellige trin i processen.

»I skal i dag have indgået nogle indbyrdes aftaler, som sætter dagsordenen for jeres fremtidige arbejde med udfordringen og temaet. Lad os spille!«