»En larmende gruppe«

Den første udfordring kommer fra Amanda, som underviser i dansk og tysk. Hun har medbragt en hverdagsoplevelse, som hun gerne vil dele med de andre i teamet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Vi står jo i den situation, at klasserne er blevet lagt sammen her efter sommerferien, og det har skabt nye grupper og nye udfordringer«, siger Amanda.

Der kommer anerkendende tilkendegivelser fra de andre ved bordet. Det er en problematik, som de kan nikke genkendende til.

»Jeg har oplevet, at det særligt er en gruppe på seks elever, som har nogle udfordringer i undervisningen«, fortæller hun. »De kommer med spydige kommentarer, afbryder i timerne og griner højlydt. De er også begyndt at forsvare hinanden og andre klassekammerater over for lærerne, og så bliver det sværere for mig at navigere i situationen«.

Amanda fortæller de andre i teamet, at hun har fået beskeder fra nogle forældre, som har klaget over for meget larm i klasselokalet under undervisningen. Det er forældre til både de udfarende elever og dem, der er mere stille i timerne.

»Hvordan får vi skabt et trygt fællesskab her, som fremmer trivsel, og hvor der er plads til alle eleverne i undervisningen?« spørger Amanda sine kolleger.

Powered by Labrador CMS