Vejle: Besparelserne kan mærkes

Skolerne i Vejle døjer med konsekvenserne af forårets fyringer. Men ikke nok med det: Nye besparelser er på vej.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne får færre timer, og lærerne underviser en til to timer ekstra om ugen, nogle endda mere. Fordi de er færre lærere på skolen. Det er nogle af konsekvenserne af de besparelser, der er udmøntet på skolerne i Vejle Kommune.

»Men vi skal stadig være en skole i verdensklasse og med højere faglighed. Bare uden resurser«, siger Søren Brønniche, tillidsrepræsentant på Bredagerskolen i Jelling.

Samtidig skal lærerne være mere rummelige - klasser er lagt sammen, så klassekvotienten i gennemsnit nu er på 23,8 på Bred­agerskolen. I nogle klasser er der 29 elever. Desuden er der sparet både på AKT-tid, på PPR og SSP. Lærerne savner sparring om elever med problemer.

»Men det er ikke værre på Bredagerskolen end på de andre skoler i Vejle«, som skoleleder Helen Stokkendal pointerer.

Alene de færre undervisningstimer til eleverne og en øget faglighed giver en udfordring, som hun kalder det.

»Det kræver, at der møbleres om inde i hovederne på medarbejderne. Hvordan fordeler vi hensigtsmæssigt resurserne bedst muligt for eleverne? Og hvordan skaber vi et arbejdsmiljø med helhed og mening for medarbejderne i det arbejde, de udfører med eleverne, samtidig med at vi højner det faglige niveau?« spørger Helen Stokkendal.

»De fleste medarbejdere kan stadig se en mening med det hele, men nogle har det svært«.

Tillidsrepræsentanten taler om kollegernes mistillid til kommunen.

»Folk er engagerede, og troen på, at man gør en forskel, er det sidste, man må miste. Men nogle føler sig pressede«, siger Søren Brønniche.

Han fortæller, at der blandt de fyrede lærere er nogle, der kraftigt overvejer, om deres fremtid skal ligge i folkeskolen.

Alle prøver at være positive

Da afskedigelserne i Vejle blev effektueret i marts, forsvandt der 100 stillinger på skolerne. Bredagerskolen mistede 12 medarbejdere, heraf ni lærere. Der er flere af de fyrede, der ikke har fået arbejde. Og selv om alle tænker fremad og prøver at være positive, bærer skolen stadig præg af fyringerne.

Både skoleleder og tillidsrepræsentant efterlyser områder, hvor politikerne vil afvikle nogle af deres opgaver i stedet for bare at fylde mere på med færre resurser.

Men sådan ser det ikke rigtig ud til at gå. Der er nye spareplaner på vej til foråret. Det tyder på, at specialundervisningen bliver presset yderligere, ligesom der er planer om at spare på medarbejderne i indskolingen.

Fem skoler i Vejle er lukningstruede, kommunens naturskole står til at blive sparet væk, samtidig med at politikerne fortsat ønsker at være science-kommune. Svømmeundervisningen er væk langt de fleste steder, ekskursioner eksisterer næsten heller ikke mere, og på flere skoler arbejder man med at finde alternative måder at holddele på, så man ikke kommer i konflikt med loven, hvilket nogle skoler er ved at være.

»Der er grænser for, hvor få lærere der kan være på en skole. Ellers ender den danske folkeskole som en stor pasningsordning med dårlig normering«, siger kredsformand Rikke Vagn-Hansen.

»Mål og resurser hænger ikke sammen. Der er sparet på skolevæsenet i årevis, og nu kan det også ses på elevernes timetal. Flere skoler har minimumstimetal i en del fag. Det er sølle«.

»Men vi skal stadig være en skole i verdensklasse og med højere faglighed. Bare uden resurser«. Søren Brønniche, tillidsrepræsentant»Mål og resurser hænger ikke sammen. Der er sparet på skole­væsenet i årevis (...) Det er sølle«. Rikke Vagn-Hansen, kredsformand