Lærerne vender sig mod fjernelsen af gruppeprøven

97 procent af fysik/kemi- og matematiklærerne mener, at gruppeprøven giver mulighed for en fair bedømmelse af den enkelte. Fysiklærerne frygter, at man ved at fjerne gruppeprøve-muligheen, risikerer en prøve, der dårligere viser, hvad den enkelte kan

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Danmarks Lærerforening har gennemført en spørgeskemaundersøgelse blandt 2000 lærere, der har erfaringer med gruppeprøven i matematik eller fysik/kemi. 90 procent af dem mener, at det er en dårlig ide at afskaffe gruppeprøven til fordel for individuelle prøver.

De er også blevet spurgt, hvilken prøveform, der giver den bedste mulighed for at vurdere elevernes udbytte. Her foretrækker 61 procent gruppeeksamen, mens 9 procent helst vil have individuel mundtlig eksamen. 24 procent vil helst have en individuel skriftlig prøve.

"Det bekræfter jo vores opfattelse, at gruppeeksamen er et godt redskab til at vurdere den enkelte elev. Samtidig ved enhver, at evnen til at samarbejde har afgørende betydning for både nutidens og fremtidens medarbejdere", siger DLF-formand Anders Bondo Christensen og undrer sig over, hvorfor regeringen fremturer med at afskaffe en mulighed, som der er så stor opbakning til blandt brugerne.

Danske Skoleelever har tidligere indsamlet mere end 42.000 underskrifter mod afskaffelsen af gruppeeksamen og planlægger protestaktioner i de store byer landet over på tirsdag den 2. maj.

Danmarks Fysik- og Kemilærerforening har for nylig henvendt sig til uddannelsesudvalget og påpeget, at dee mener, beslutningen om at fjerne gruppeprøven udelukkende baserer sig på ord i regeringsgrundlaget, ikke på at prøven ikke giver mulighed for at bedømme elevernes præstationer. Foreningen har medsendt artiklen "Gruppeprøven er også en individuel prøve", hvori en erfaren fysik/kemi-lærer, Erland Andersen, forklarer, hvordan gruppeprøven reelt finder sted:

"Siden gruppeprøvens indførelse i 1993 er denne prøveform blevet fremhævet som velfungerende og pålidelig", skriver fysiklærerne. "Eleven skal argumentere for sine overvejelser med sine samarbejdspartnere og også lærer og censor, hvilket muliggør en bred og nuanceret bedømmelse af elevens færdigheder og kundskaber".

Læs mere

www.gruppeeksamen.dk

Danmarks Fysik- og Kemilærerforenings henvendelsetil uddannelsesudvalget