Haarder åbner dør på klem for gruppeprøver

De gode erfaringer fra fysik/kemi-prøven og projektopgaven må ikke smides ud, siger undervisningsminister Bertel Haarder. Så elevers samarbejde om problemløsning kan måske bevares, hvis det kan kombineres med individuel bedømmelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsminister Bertel Haarder er forpligtet til at gennemføre regeringsgrundlagets krav om at forbyde gruppeeksamener og gruppeprøver. Men han er samtidig meget opmærksom på de positive meldinger, der er kommet om de nye prøveformer i fysik/kemi og på de gode erfaringer elever gør med projektopgaven, når de arbejde sammen.

I december meldte din forgænger ud med, at ministeriet vil bygge videre på de gode erfaringer, skolerne indtil nu har haft med nye prøveformer i fysik/kemi. Betyder regeringsgrundlaget, at du går ind og blander dig, så de ikke kan føres videre?

"Vi er ved at undersøge det, derfor vil jeg godt vente lidt med at give et endeligt svar. Jeg er meget opmærksom på, at noget af det gode ved nutidens skole er, at eleverne lærer at samarbejde om problem- og opgaveløsning, det skal prøvesituationen selvfølgelig ikke nedvurdere".

I projektopgaven er det både eleverne kundskaber og samarbejdsevne, der skal vurderes. Kan du ikke forestille dig en slags gruppearbejde, som slutter med, at eleverne bedømmes enkeltvis?

"Der er intet i vejen for, at eleverne kan have arbejdet sammen på forskellige måder. Der er heller ikke noget i vejen for, at de samarbejder på forskellig vis op mod prøvevurderingen. Men det skal ende med, at de bliver spurgt og vurderet individuelt. Der er en glidende overgang, og hvor grænsen skal sættes, er jeg ikke i stand til at sige i dag. Vi arbejder med det i ministeriet".