Debat

Det er et problem, at eleverne ikke kan bruge stave- og grammatikkontrol ved de nye skriftlige prøver i engelsk, mener lærer Louise Villadsen Nielsen.
Det er et problem, at eleverne ikke kan bruge stave- og grammatikkontrol ved de nye skriftlige prøver i engelsk, mener lærer Louise Villadsen Nielsen.

Lærer: Nye regler ved skriftlige prøver er et febrilsk og ugennemtænkt modsvar

Undervisningsministeriets nye krav til de skriftlige prøver er ”fuldstændigt urimelige” og går især ud over elever med ordblindhed, skriver lærer Louise Villadsen Nielsen.

Publiceret Senest opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

I dag har jeg mine elever til terminsprøve i engelsk. De sidder, lettere ængsteligt, og gør deres bedste med at læse, lytte og skrive på engelsk. Jeg håber, de har lært en masse og klarer sig godt, for engelsk er med sin lingua franca status en vigtig nøgle til resten af verden, venskaber og videre uddannelse.

Mens mine elever sidder til prøven, er jeg vred. Jeg er fagligt vred, for prøven i skriftligt engelsk ændrer sig skævt og til det værre. Som et febrilsk modsvar på den nye teknologi med digitale assistenter, som ChatGPT, har Børne- og Undervisningsministeriets ekspertgruppe lavet retningslinjerne om til det værre og introduceret et tekstfelt, uden stave- og grammatikkontrol.

Børne- og Undervisningsministeriet påstår, at ”det nye tekstfelt skal sikre en mere ligeværdig, retfærdig afprøvning af eleverne, fordi alle elever skriver deres besvarelse i et system med samme funktionalitet og samme adgang til hjælpemidler”.

I det nye tekstfelt er det ikke er muligt at copy/paste og derved tage en digital assistents arbejde og præsentere det som sit eget. Udover at skævvride forudsætningerne mellem ordblinde og ikke-ordblinde elever er det fuldstændigt urimeligt over for eleverne at ændre prøvekravene for sprogfagene, når det hverken har været mål eller krav for sprogfagene i årene op til.

Skrivning – ikke retstavning

Eleverne har indtil nu kunne skrive i Word - et program, som langt de fleste bruger i deres dagligdag til skriftligt arbejde. Word har den fordel, at programmet sætter røde streger ved forkert stavede ord og blå streger ved nogle grammatiske fejl – men ikke alle. Det er så op til eleverne at finde ud af at rette deres fejl. For fejl er justerbar læring.

Fællesmål siger, at eleverne skal have ”viden om stavning og tegnsætning på engelsk”, og at de skal kunne ”stave med hjælpemidler og sætte tegn”. Eleverne vil stadig kunne bruge de godkendte ordbøger, men hvordan ved man, at et ord er stavet forkert, hvis man ikke ved, hvordan man staver til det?

Og nu tænker du måske - det er vel fair nok, at man skal kunne stave på engelsk. Her er svaret - jo - til dels. For i engelsk bliver eleverne ikke undervist i retstavning - de bliver undervist i skrivning, typisk i Word, hvor stave/grammatikkontrol kan gøre eleverne opmærksomme, hvis et ord er stavet forkert.

Rammer elever med ordblindhed

De nye krav stiller særligt elever med ordblindhed i en prekær situation, hvor deres støtte og hjælp fra Word bliver taget fra dem. Det vil få negative konsekvenser for deres bedømmelse og derved ansøgning og optagelse på ungdomsuddannelser. For ikke at snakke om deres selvtillid og gåpåmod for at bruge skriftligt engelsk i fremtiden.

Det nye tekstfelt er fuldstændigt urimeligt, særligt for eleverne med ordblindhed, for engelsk er ikke et fonetisk sprog, hvor ord staves, som de lyder. Forskellen på too, to, og two, they, their og they’re, eller flower og flour, er alle ord (homofoner) der betyder meget forskellige ting, selvom de lyder ens. Men eleverne er ikke blevet undervist efter stavning uden hjælpemidler, for det har ikke været et krav fra ministeriet - og hvilken dialekt ville man vælge som ”den rigtige” - britisk, amerikansk, australsk, canadisk?

Ugennemtænkt modsvar til ChatGPT

De nye regler er kommet som febrilsk og ugennemtænkt modsvar til ChatGPT, affødt af en frygt for at eleverne bruger digitale assistenter til at producere deres tekst.

Den nye teknologi stiller nye udfordringer i alle fag, også engelsk. Men i stedet for at tilpasse prøven til verden, forbyde ChatGPT som man forbyder Google Translate, eller deaktivere ChatGPT på skolernes netværk, så skal eleverne nu leve op til krav, de ikke er blevet undervist efter, men som ministeriet i en forhastet hovsa-vending præsenterer uden at have tjekket med deres egne krav, virkeligheden i skolerne, eller verden udenfor elfenbenstårnet.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk

Powered by Labrador CMS